De Australische Grand Prix zit er aan te komen, bijna traditioneel op het stadscircuit van Albert Park. Aan het begin van een seizoen is het altijd spannend en het wordt afwachten hoe de krachtsverhoudingen liggen voor het komende seizoen.
Pirelli koos voor de C2, C3 en C4 bandencompound of anders gezegd: hard, medium en soft met een wit, geel en rood randje.
Het circuit van Albert Park heeft enkele eigenaardigheden. Zo evolueert de grip enorm, maar is die quasi onbestaand aan het begin van het weekend. Een goede tractie is de sleutel tot een goede race. Omwille van het specifieke karakter van het circuit is er een grote kans op een safety car. De strategie kan daarvan afhangen. Vorig jaar bleek een 1-stop strategie de beste.
Mercedes haalde, bij monde van Toto Wolff, al aan dat ze dit seizoen een echte strijd zien aankomen, ook al heeft Mercedes ondertussen al meer dan duizend rondjes getest. Ferrari en Sebastian Vettel (met drie zeges in Australië in 2011, 2017 en 2018) zijn zonder twijfel de combinatie om in het oog te houden. Bovendien is de sterkte van zijn teamgenoot Charles Leclerc nog een onbekende factor. Van de toppers is Leclerc de enige die twee sets harde banden liet reserveren.