[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.19.9″][et_pb_row _builder_version=”3.19.9″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.19.9″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text _builder_version=”3.19.9″]
De elektrische, vierwielaangedreven Audi e-tron, met twee elektromotoren op de achteras, reed op een ongewoon parcours: de legendarische ski-afdalingspiste van de Hahnekamm! Achter het stuur van de 100% elektrische SUV: wereldkampioen rallycross Mattias Ekström…
Waar gewoonlijk de beste ski-atleten ter wereld strijden om de overwinning van de Hahnenkamm-wedstrijd, stuurde Audi eind januari een testvoertuig van zijn eerste volledig elektrisch aangedreven SUV de skipiste op. De speciaal uitgeruste Audi e-tron beklom de ‘Mausefalle’ op de legendarische skipiste. Die heeft een hellingsgraad van 85 procent en is daarmee het steilste stuk van de spectaculaire afdaling.
“Vorig jaar al hebben we bij de extreme events van Audi e-tron aangetoond hoe de elektrische SUV zich in een uithoudingsproef bewijst. Op de Pikes Peak, in de zoutvlakten van Namibië of in het hoogspanningsproefveld in Berlijn, het Audi e-tron-prototype was de grootste uitdagingen meester”, zegt Peter Oberndorfer, communicatiechef product en technologie. “Met de sensationele beklimming van de ‘Mausefalle’ hebben we zijn grenzen verder op de proef gesteld en getoond wat met de quattro-technologie in een elektrische auto technisch mogelijk is.”
De ‘Mausefalle’ is met een hellingsgraad tot 85 procent het steilste stuk skipiste van de gerenommeerde afdaling in Kitzbühel. Om deze helling te beklimmen maakte het Audi e-tron-prototype gebruik van een speciale quattro-aandrijving met twee elektromotoren op de achteras en een elektromotor op de vooras. Opgeteld bereikte het testvoertuig een boostvermogen van tot 370 kW en een wielkoppel van 8.920 Nm. Zo werd het volle vermogen op de grote beklimming gegarandeerd. Voor de uitzonderlijke voorwaarden op de skipiste had Audi bovendien de software met betrekking tot het aandrijfkoppel en de koppelverdeling aangepast. Voor de nodige grip op sneeuw en ijs zorgden de 19-duimsbanden met spikes die speciaal voor de testrit waren aangeleverd.
“Een hellingsgraad van 85% aankunnen, dat klinkt eerst onhaalbaar”, zegt Mattias Ekström die aan het stuur van het e-tron-prototype van Audi zat. “Hoe deze auto zo’n moeilijk terrein de baas kon, heeft zelfs indruk op mij gemaakt”, verklaart de wereldkampioen rallycross en tweevoudig kampioen DTM. Voor hem is deze prestatie een uitzonderlijke ervaring. Voor de hoogst mogelijke veiligheid was het testvoertuig uitgerust met een veiligheidskooi en een bestuurderszetel met een zespuntsgordel. Het voertuig zelf was voorzien van een terugvalbescherming waardoor een beschermingskabel liep. Er was geen trekinstallatie voorhanden.
(persbericht)
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.19.9″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.19.9″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_gallery posts_number=”3″ show_title_and_caption=”off” show_pagination=”off” _builder_version=”3.19.9″ gallery_ids=”34068,34067,34066″][/et_pb_gallery][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]