BMA is op vele fronten actief en dat maakt dat er een drukke periode staat aan te komen voor de gekende preparateur! De Romania Winter Rally is achter de rug maar voor de boeg liggen nog heel wat wedstrijden in de komende weken…
In de wereld van winterse wedstrijden voor oldtimers, wordt de Romania Historic Winter Rally, verreden over drie dagen in Transylvanië in een wit sneeuwlandschap, steeds belangrijker en prestigieuzer. “Het is een erg mooie wedstrijd met fabuleuze, volledig besneeuwde wegen,” vertelt Bernard Munster, de baas van BMA, het team dat maar liefst vier Porsches 911 aan de start bracht. “Dit jaar heeft het voor en tijdens de wedstrijd veel gesneeuwd. Daardoor was de sneeuw heel zacht en los, waardoor er veel minder grip was. Daardoor gingen heel wat wagens in de fout en de sneeuwmuren hadden de neiging wagens die kwamen leunen op te slorpen in plaats van ze terug op de baan te kaatsen. Dat verklaart de vele straftijden en de normtijden voor heel wat teams. Het heeft onze vier Porsches 911 er niet van weerhouden om te finishen…”
Het duo bestaande uit Gérard Marcy en Vincent De Raikem kwam het best uit te verf. Ze maakten geen fouten en ze rukten voortdurend op in het klassement. Marcy, die al vier jaar geen wedstrijd meer gereden had, ontdekte de 911 waarmee Alain Deveza de Rally van Marokko Historic 2018 won… in heel andere omstandigheden! Ondanks een remprobleem dat snel werd opgelost, rukte het duo Marcy-De Raikem op in het klassement. Ze eindigden in de Top 5 algemeen, met een 4de plaats in de categorie voor tweewielaandrijvers… Top!
De mooiste verrassing van deze Romania Historic Winter Rally 2019 was de prestatie van Patrick Henry de Frahan, genavigeerd door Eric Gressens. Na drie probleemloze dagen en door het feit dat ze er een erezaak van maakten om niet te leunen tegen de sneeuwmuren, behaalde het duo een erg knappe 6de plaats algemeen en een top 5 bij de tweewielaandrijvers. Knap werk…
Jean-Michel Martin werd in zijn felblauwe Porsche 911 genavigeerd door de gekende Dan Erculisse. Martin, een van de snelste piloten, kreeg helaas een straftijd van 5 minuten en daarna kreeg hij nog een normtijd omdat hij vast bleef zitten in een sneeuwmuur. Dat verklaart hun 13de plaats, die geen weerspiegeling is van het potentieel van het duo dat zijn snelheid toonde.
Dezelfde straf was er voor Philippe Moortgat en zijn corijder André Leyh, die in de val trapten en tijdens de eerste dag al bestraft werden. Heel jammer, want in de rest van de wedstrijd kende het team geen problemen. Ze hebben voortdurend de set-up van hun Porsche verfijnd om de wagen aan te passen aan de uitzonderlijke omstandigheden met veel sneeuw. Hun volharding gedurende drie dagen werd beloond met een 17de plaats.
En nu richting Monte-Carlo!
De legendarische Monte-Carlo staat al voor de deur. BMA komt aan de start met twee R5’s. De gloednieuwe Volkswagen Polo zal bemand worden door de Fransen Bertrand Pierrat en Aurélia Chevalier, terwijl Grégoire Munster zijn WK-debuut zal maken aan het stuur van een van de BMA Skoda Fabia’s R5 met Louis Louka aan zijn zijde. Een serieuze uitdaging voor Bernard Munster en zijn team, met vooraf een testsessie op zondag in de buurt van Gap, vlak voor het begin van de verkenningen…
Na Monte-Carlo staan de Legend Boucles @ Bastenaken 2019 voor de deur. BMA zal in elk geval goed vertegenwoordigd zijn, al zijn alle bemanningen nog niet samengesteld. Vervolgens trekt BMA naar Zweden voor een nieuwe ‘Winter Experience’, geprogrammeerd in het weekend van 9 en 10 februari. Een tip voor liefhebbers van driften en stevige kicks. Er zijn nog plaatsen beschikbaar…
(foto: archief Rally and Races/ persbericht- ed. wb)