Eind oktober van vorig jaar berichtten we u op onze pagina’s reeds over GRC, voluit Global Rallycross Europe. Toen vond de persvoorstelling van het nieuwe internationale rallycross-kampioenschap plaats in de hoofdstad van Oostenrijk, Wenen. Die locatie was uiteraard geen toeval, met de Oostenrijkse zakenman Max Pucher als grote bezieler achter het project.
Eind 2018 werd dan een eerste kalender voorgesteld, in het persbericht weliswaar nog voorgesteld als “voorlopig”. Het compacte kampioenschap begint met een testwedstrijd in het Oostenrijkse Fuglau en dat op 4 en 5 mei. De eerste echte wedstrijd staat dan weer gepland tijdens het weekend van 30 juni en 1 juli in het Franse plaatsje Dreux nabij Parijs. Vervolgens gaat het naar het Britse Lydden (27 en 28 juli) om in oktober af te sluiten in het Duitse Buxtehude (19 en 20 oktober). Tussendoor gaat het nog naar Montalegre (Portugal, 10 en 11 augustus), Fuglau (7 en 8 september) en Nyirad (Hongarije, 5 en 6 oktober).
Dat Buxtehude na de wedstrijd half augustus voor het FIA Europese kampioenschap ook nog kiest voor GRC boven een wedstrijd voor het Duitse nationale kampioen is meteen slecht nieuws voor BORA, dat in ons eigen land de kalender vorm wil geven voor het Belgische kampioenschap. Voorlopig zijn immers enkel de data bekend voor de wedstrijden op het Duivelsbergcircuit te Maasmechelen en is het naarstig zoeken naar andere plaatsen en data.
Het bijzondere aan de nieuwe internationale serie GRC is dat elk wedstrijdweekend uit twee dagen zal bestaan waarbij elke dag een nieuwe volwaardige wedstrijddag is met trainingen, kwalificatiereeksen en finales. Daarbij zullen er twee klassen zijn, met name GRC Titans bestaande uit 15 identieke silhouettes, de zogenaamde PanteraRX6 ontwikkeld door MJP Racing van Pucher zelf. Daarnaast zijn er de GRC Supercars waarvan er telkens maximaal 20 aan de start komen. In die klasse Supercars komt er een “Balance of Performance” om de spanning te verhogen. Teams kunnen in elke klasse één wagen inzetten.
Bij die teams vinden we alvast Hansen Motorsport terug, het team van meervoudig Europees kampioen Kenneth Hansen. Zijn zonen Kevin en Timmy maakten vandaag wereldkundig de sportieve handdoek op te nemen in Global Rallycross Europe. Wie precies in welke klasse aan de slag gaat staat nog niet omschreven in het persbericht. Met Kevin en Timmy Hansen, beiden in 2018 aan het werk in het Wereldkampioenschap voor Peugeot Sport, krijgen de Oostenrijkse ex-F1-rijder Alexander Wurz en de Fin Toomas Heikkinen alvast mooi gezelschap. We geven nog mee dat Hansen Motorsport de hoop nog niet heeft opgegeven om dit jaar opnieuw aan te treden in het WK Rallycross.
(bron: GRC)