Home > #Hoofdnieuws > Belcar huldigt kampioenen en blikt vooruit

Belcar huldigt kampioenen en blikt vooruit

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row _builder_version=”3.0.105″][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

In het Congress Center van Circuit Zolder werden donderdagavond de kampioenen van de Belcar 2018 gehuldigd. Ondertussen kregen we al meteen wat meer nieuws mee over de toekomst, met name het seizoen 2019.

De opener op het circuit van Zolder moet meteen het orgelpunt van het seizoen worden voor de Limburgse omloop. De komst van de DTM moet tienduizenden toeschouwers op de been brengen. “De DTM was een droom en die droom wordt werkelijkheid”, stelt Jacques Heynen, de voorzitter van de raad van bestuur van Circuit Zolder. “Dat is ook goed nieuws voor de Belcar, die in het voorprogramma kan rijden. Dit vergroot het draagvlak van de Belcar en zorgt voor internationale bekendheid, wat de prijzengelden en de deelnemersvelden ten goede komt.

Format

De komst van de DTM zorgt natuurlijk voor een strak tijdschema, waardoor de Belcar twee races van zestig minuten zal afwerken. Later op het seizoen zijn er twee races van 125 minuten in Zolder (NASCAR) en Assen (Finaleraces), twee van drie uur in Zolder (Superprix) en Spa-Francorchamps (25 Heures VW Fun Cup) en uiteraard de 24 Uur van Zolder in augustus.

Nog nieuw zijn de kleurmarkeringen op de wagens om duidelijk te maken in welke klasse ze rijden, de exclusieve bandenleverancier Hankook (met uitzondering van de klasse Belcar 2), een bonuspunt voor de polesitter in elke klasse en de regel dat de meest succesvolle wagens in elke klasse in de volgende manche een langere pitstop moeten afwerken. Verder is het niet meer mogelijk om tussen de kwalificatie en de race te veranderen van wagen en mogen bij de 24 Uur van Zolder maximaal vijf rijders per wagen ingeschreven zijn. De tankinhoud van de prototypes gaat in navolging van de GT4-wagens ook omhoog.

Prijzenpot

Mooi nieuws is ook dat er in 2019 een mooie prijzenpot komt, die netjes onder de deelnemers in de verschillende klassen zal worden verdeeld.

Andy Jaenen van de organisatie ziet 2019 alvast zitten. “We hebben op dit moment toch al een tiental vaste inschrijvingen meer dan vorig jaar”, klinkt het. “Voor eind januari inschrijven is de boodschap, want zolang genieten de deelnemers van een voordeliger tarief. De DTM wil bovendien in februari al beschikken over het definitieve paddockplan voor het raceweekend in mei.

Tekst: Michaël Oosterlinck.

[/et_pb_text][et_pb_gallery _builder_version=”3.0.105″ show_title_and_caption=”off” show_pagination=”off” gallery_ids=”30854,30855,30856,30857,30858,30859,30860,30861,30862,30863,30864,30865″ fullwidth=”off” db_image_max_width_tablet=”51″ db_image_max_height_tablet=”501″ db_image_row_spacing_tablet=”51″ db_image_object_fit=”initial” orientation=”landscape” zoom_icon_color=”#dd0000″ hover_overlay_color=”rgba(255,255,255,0.9)” background_layout=”light” db_image_center_titles=”left” pagination_font_size_tablet=”51″ pagination_line_height_tablet=”2″ posts_number=”12″ /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
Internationale testdag Circuit Zolder: door de lens van Benny Houbrigts
Belcar 2023: met AC Motorsport
Bert Longin krijgt Zolder Legend Trophy
Belcar NRF Zolder: Belcar op zaterdag door de lenzen van Roel Ramaekers & Joachim Cieters