De FIA heeft vandaag meer bekend gemaakt over het reglement voor de hoofdcategorie van het FIA WEC en dus ook de 24 Uur van Le Mans vanaf het seizoen 2020-2021.
De basis van het reglement is een performance window, met andere woorden een soort kader waarin de constructeurs moeten ‘presteren’. De wagens worden in die optiek beperkt in aerodynamische mogelijkheden, maar krijgen wel bewegende onderdelen voor en achter (2 standen). De hybride motoren mogen maximaal 707 pk (verbrandingsmotor) + 272 pk (hybride) aan vermogen leveren. De klassieke krachtbron weegt daarbij 180 kilogram minimaal, de batterij 70 kilogram en de elektromotor 50 kg. De auto dient 1040 kilo te wegen zonder brandstof of rijder. Overigens moeten er in een eerste fase 25 exemplaren van de wagen gebouwd worden, op lange termijn 100. De motoren en het hybride systeem moeten voor privéteams beschikbaar zijn.
Dat alles moet goed zijn voor wagens die tussen 3’22” en 3’27” in Le Mans rijden.
De kosten moeten binnen de perken gehouden worden, met een vooropgesteld budget van 20 miljoen euro voor twee wagens. Constructeurs mogen ook maar één nieuwe wagen in 5 jaar voorstellen, en dan nog slechts indien nodig voor marketingdoeleinden. Er komt ook een unieke bandenleverancier.
Opvallend is ook dat er met succesballast wordt gewerkt, met name een halve kilogram per punt, maar tijdens de finale in Le Mans, valt alle gewicht weg. De succesballast kan ook maximaal 50 kilogram bedragen.
De link naar het dossier: hier klikken