Gregory Deguelde heeft de overstap van de autosportjournalistiek naar organisator Kronos gemaakt en doet dat met verve. De jonge Vlaming heeft er een jaar vol uitdagingen opzitten en blikt graag terug op het seizoen 2018 van de European VW Fun Cup.
Foto’s: Mombaerts – Letihon
Wat is de bilan voor 2018?
“2018 was het eerste seizoen waarin Kronos Events zich uitsluitend geconcentreerd heeft op de European VW Fun Cup en die inspanningen hebben al snel resultaten opgeleverd. We hebben onze plicht ingelost door de kampioenenauto te controleren na afloop van het seizoen, maar hadden natuurlijk liever gezien dat het kampioenschap beslist werd op het circuit. Verder zijn er alleen maar positieve punten: bomvolle startvelden met meer dan dertig deelnemers aan elke race, fel betwiste wedstrijden waar elke seconde een rol speelt en een gestroomlijnde organisatie. De 25 Hours blijft een van de grootste evenementen in de Belgische autosport, getuige het gastoptreden van de Porsche 919 Hybrid Evo en de deelname van de familie Martin of van WTCR-sterren Tom Coronel en Yann Ehrlacher.”
Wat was het hoogtepunt van het seizoen?
“Het zou voor de hand liggend zijn om de 25 Hours in Spa-Francorchamps op te schrijven als hoogtepunt van het seizoen, want dat blijft het natuurlijk wel, met meer dan honderd wagens, een feestelijke sfeer in de pitlane en een echt familie-evenement in de Volkswagen-paddock. Wat echter niet genoeg kan benadrukt worden, is hoe spannend de European VW Fun Cup-races zijn en blijven. Denk maar aan de finale van de Kronos 10 Hours of Mettet in september: het is net beginnen regenen en Kevin Balthazar, in de auto van Milo Racing (#280), heeft het moeilijk om de leiding vast te houden in die moeilijke en verraderlijke omstandigheden. Op vijf minuten van het einde plaatst Edouard Mondron (#2) een beslissende aanval en bezorgt hij DRM Motorsport op die manier een passende revanche voor de opgave tijdens de 25 Hours.”
Wat zijn de plannen voor komend seizoen?
“We hebben lang gezocht om de ideale kalender samen te stellen met het juiste evenwicht. Het gevarieerde programma, met zes verschillende circuits in België, Nederland en Frankrijk, blijft voor ons een absolute must en een van de vele troefkaarten van de European VW Fun Cup. Verder is er natuurlijk de nieuwe Top Gun-regel die ervoor moet zorgen dat veel meer rijderscombinaties een kans maken op het podium en de overwinning, en krijgen wagens zonder Top Gun een eigen podium en een eigen kampioenschap, zonder dat ze daarom kansloos zijn voor het algemene klassement. Die beslissingen slaan ook aan bij teams en rijders, wat zal blijken wanneer we de komende weken de eerste titelkandidaten voor 2019 zullen bekendmaken. Tot slot willen we ook benadrukken dat we de Nederlandstalige markt blijven ontwikkelen en dat die inspanningen ook hun vruchten beginnen af te werpen: meer en meer teams uit het noorden van ons land tonen interesse in de European VW Fun Cup en bewijzen dat de taal geen rol hoeft te spelen in ons kampioenschap.”