Voortbordurend op een grootse en mooie editie van de 24 Uren 2CV, zullen de race-eendjes en de C1 van de ondertussen befaamde en beruchte Racing Cup elkaar volgende zaterdag voor de laatste keer van het seizoen terugzien. Koers dus naar het land tussen Samber en Maas en het Circuit Jules Tacheny in Mettet voor een ééndaags treffen met een wedstrijd van 6 uren. Daaraan nemen goed vijftig bolides deel, 2CV en C1 bij elkaar…
“We zijn zeer opgetogen met dit succes voor onze Finale”, legt Robert Van Gysegem uit, de voorzitter van de 2CV Racing Teams. “Hoe deze belangstelling verklaren? Het is alvast de laatste wedstrijd van het seizoen, voordat er meerdere maanden van inactiviteit in de sport zullen zijn. Vervolgens is er onze politiek van een deelname aan het ganse kampioenschap, met als gevolg dat de wedstrijd in Mettet aan alle anderen wordt aangeboden ingeval van deelname. Het is een interessante formule die blijkbaar veel bijval kent. En tenslotte wordt deze wedstrijd, zoals de traditie het wil, gevolgd door onze jaarlijkse prijsuitreiking in een feestelijke sfeer. Het is de gelegenheid voor alle teams om zich te ontspannen van zodra de finishvlag is gevallen. Deze keer hebben we de zanger Epolo uitgenodigd om de ambiance er in te houden, het zal lastig worden om op je stoel te blijven zitten. En dat is zoveel te beter! Ook dat is de sfeer in de 2CV en C1…”
Zo’n 22 ‘2CV’ zullen op de startgrid staan. In afwezigheid van de recente winnaar van de 24 Uren, ligt de jacht op de laatste lauwerenkrans van het seizoen 2018 meer dan ooit open. Een groep favorieten zit samen in de categorie ‘Hybride’ waaronder de #1 JMCE Racing 1 (Licops-Licops-Lacroix), de #3 Mickey Racing (Berben-Marquet-Marquet), de #8 Phoenix Racing Team (Piette-Hemroulle-Cuvelier), de #14 The Golden Horse (Blaise-Louys-Blaise), de #42 BNLL 1 (Car-Coppieters), de #43 Fast Rabbits (Lugens-Jossieaux-Courtois), de #53 van de Britten van Wingrove Racing (Dalkin-Cobb-Walhorn), de #61 van de Fransen van Meccano Car (Beaudry-Meunier), de #65 BNLL 2 (Crespin-Crespin), de #76 2BR Motorsport (Braun-Schiffers) en uiteraard de #129 FKR1 (Van Gysegem-Abrahams), die vastbesloten is het jaar op een hoge noot te eindigen! Net zoals alle anderen trouwens…
Aan de start vinden we slechts één ‘Prototype’, de #88 Racing Team Gaumais (Cousin-Dropsy) maar de strijd belooft intens te worden bij de ‘Améliorées’, met de #47 2CV Wet Dream Racing Team (Van Wijmeersch-Van Israel), de #72 van de Fransen van het Team Basket Club (Brisse-Morvant-Gablier) en de #90 van de Belgisch-Franse combinatie 2CV de Feu (Brethenoux-Brethenoux-De Well-Bernet) ! Het zal er heet aan toegaan…
Wat betreft de catégorie ‘Classique’, die de 2CV en Dyane groepeert die het dichtste bij de seriemodellen staan, daar wordt de uitstekende gezondheid van deze klasse bevestigd met aan de start de #24 TWG Racing Team (Schollart-Mertens), de #40 van de Fransen van 2CV GTE 40 (Bouche-Bourbonnois-Houdan), de #41 van de Belgisch-Franse combinatie van het Team Basket Club (Gablier-Gablier-Hoeymakers), de #375 van de Fransen van 2CV EGD Endurance (Ravin-Letot-Grafeaux-Daniel-Levasseur), de #435 van de Fransen van 2 Pattes Foll (Cannesant-Cannesant-Votte-Tailleur) en de #602 van de Fransen van BKS (Asselborn-Cadot-Mercier). Dat belooft…
Vermelden we nog dat voor de aanvang van deze finale Rudy Coppieters, de rijder op de #42, de dans leidt met 363 punten tegen 339 voor Bernard en Claude Crespin (#65), en 331 voor Laurent Jossieaux (#43) en het trio Licops-Licops-Lacroix (#1).
De kwalificatiesessie van De Finale @ Mettet heeft plaats van 09u00 tot 10u30, terwijl de laatste race van het seizoen volop zijn gang zal gaan tussen 11u50 en 17u50. Rijden maar!
(persbericht)