Home > #Hoofdnieuws > Zomertoeren: de McLaren 570S Spider

Zomertoeren: de McLaren 570S Spider

We hebben in het verleden al het geluk gehad om schitterende wagens te testen, maar als de vraag komt om een dag achter het stuur van een McLaren 570S Spider te kruipen, dan hoeft het antwoord niet in beraad genomen te worden. De Engelse sportwagen is een exclusieve zeldzaamheid op onze wegen en doet groot en klein dromen.

In 1989 veraste McLaren vriend en vijand door te starten met de productie van één voor de weg gehomologeerde supersportwagen. De McLaren F1 was een ontwerp van Gordon Murray, een illustere naam uit de Formula 1 en van de McLaren F1 werden uiteindelijk 100 wagens geproduceerd. De auto won in zijn raceversie de 24 Uur van Le Mans van 1995 en maakte de naam McLaren zo mogelijk nog meer mythisch dan hij al was.

Bijna 10 jaar superwagens

Vervolgens was het geruime tijd stil, toch wat de productie van straatwagens in Woking betrof, behalve dan een gezamenlijk project met Daimler Chrysler om de Mercedes-Benz SLR McLaren te ontwerpen en te bouwen. Daimler Chrysler was toen nog de voornaamste aandeelhouder van de Britse groep. Pas in 2009 ontwierp remeMcLaren weer echt een eigen wagen, met de McLaren MP4-12C, eigenlijk de peetvader van de huidige generatie van sportwagens van McLaren.
Vandaag bouwt McLaren drie segmenten sportwagens, met name de Sport Series (570 Coupé, GT en Spider), de Super Series (720S) en de Ultimate Series (Senna).

Zonder vergelijking

Op een zonnige maandag, net na de 24 Uur van Spa – kwestie van volodende in het GT-bad te zitten – kropen wij achter het stuur van de McLaren 570S Spider, uiteraard de open verbuiging van van de 570S Coupé. Overigens is het voor de Spider maar een kwestie van 15 seconden alvorens u de blote hemel kan aanschouwen.
Hoe moeten we u een test met een McLaren – want dat is het uiteindelijk – overbrengen? Wel, eigenlijk moet je het een andere wereld noemen. Een andere wereld vanwege het concept van de wagen, een andere wereld vanwege de prestaties en een andere wereld voor de voorbijgangers, die op een heel zeldzame uitzondering na, allemaal de prachtige Britse Gt gezien hebben. De ervaring gaat veel verder dan de cijfers, maar toch even dit: een 3.8 liter twinturbo V8, goed voor uiteraard 570 pk, goed voor een top van 330 km/u, en een acceleratie tot 200 (!) in amper 9,5 seconden. De bolide weegt amper 1359 kilogram, wordt op de ac       hterwielen aangedreven en dat door 7-versnellingsbak met dubbele koppeling.
Om de echte mogelijkheden van deze auto te kennen, moet je eigenlijk richting een gesloten omloop, want in het verkeer rond Brussel, kan je uiteraard nooit het potentieel van deze wagen leren kennen. Onze testrit was dan eerder een soort eerste onderdompeling in het kunnen van Woking, met vooral een enorme smaak naar meer op het einde.

 

Gebouwd rond de bestuurder…

Staat er in de brochure te lezen en wel het klopt. Wie achter het stuur van de McLaren 570S Spider gaat zitten, wordt één met de auto. Alles aan de wagen klopt, alles is bedacht om van het rijden een ervaring te maken en nergens deed de britse autobouwer concessies om het plezier, de ervaring en de zin om verder te rijden in te perken…

De enige negatieve noot tijdens de dag met de McLaren is immers weggelegd voor de Belgische overheid die ons wegennet in erbarmelijke staat laat bestaan en dat is nu net iets waar deze schitterende sportwagen niet van houdt.

Maar laat dat geen domper op een dag vol autopassie zijn.

 

 

You may also like
Formule E Diriyah: Rookie Jake Hughes verzilverdt eerst pole in FE
F1: Sainz tekent bij Ferrari
De Ron Dennis foundation gaat NHS helpen in het VK
Industrie: bij McLaren wordt het werk stilgelegd