Home > #Hoofdnieuws > Zomertoeren: de Audi RS4 Avant Quattro

Zomertoeren: de Audi RS4 Avant Quattro

De zomer stond bol van de prachtige autosportevenementen en wij deden die aan met al even schitterende wagens. We reden met de Porsche 911 GTS Cabrio, de Audi Avant RS4, de Mercedes GLC Coupé AMG en als klap op de vuurpijl, de McLaren 570 Spyder. Vier heel verschillende wagens, vier uiteenlopende werelden, met één gemeenschappelijke factor: puur genot. Constructeurs zijn vandaag, ondanks alle tegenkantingen van de anti-autolobby perfect in staat om schitterende bolides te ontwikkelen, van heel uiteenlopende aard. In vier episodes komen wij terug op deze fantastische ervaringen.

Agressief

Het uiterlijk van de nieuwe Audi Avant RS4 is behoorlijk meer agressief geworden. De indrukwekkende voorbumper met honinggraatraster, de grote diffuser achteraan en de opvallende luchtkanalen naast de koplampen en luchtinlaten aan de voorkant en naast de achterlichten en diffuser aan de achterkant, maken van de bolide een gespierde familiewagen. Optioneel zijn overigens ook een carbon optiekpakket en carbon keramische remmen te krijgen.

Toptechnologie

De Audi RS4 Avant is geen nieuwe auto, in tegendeel, al in 1999, bijna 20 jaar geleden kwam deze Duitse wagen op de markt en het was de opvolger van de Audi RS2, toen ontwikkeld in samenwerking met Porsche. In die dagen had de RS4 goed 380 pk en een 2,7 liter V6 Biturbo, vandaag ligt er onder de motrkap een met Porsche gedeelde V6-biturbomotor, goed voor een maximaal vermogen van 450 pk en een koppel van 430 NM. Andere technische kenmerken zijn uiteraard de fantastische Quattro technologie, een sublieme achttrapsautomaat, de speciaal voor dit model uitgetekende sportophanging en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in amper vier seconden. Maar zoals een oud cliché het wil: power is nothing without control. En laat nu juist dat een fenomenale eigenschap van de Audi zijn.

Onderweg…

De Audi RS4 mag dan al van een atmosferische V8 naar de biturbo V6 gegaan zijn, de auto klinkt nog steeds aantrekkelijk, maar de beleving volgt pas als de auto – in de juiste rijmodus – vertrekt. Weinig auto’s maken een dermate onderscheid tussen het gezellig – en comfortabel – cruisen in de comfort-modus en een auto waarvan de limieten erg ver liggen, in de Dynamic-modus en met de versnellingsbak in Sport… De RS4 Avant wordt dan een soort wild dier, maar zeker van zijn stuk, lenig en bewegelijk, en uiterst efficiënt. Deze RS4 is het soort auto dat alles heeft en waar wij dan ook enorm van genoten.