In 2016 volgde Maxime Martin het voorbeeld van zijn vader Jean-Michel en zijn oom Philippe door de 24 Uur van Spa te winnen met de BMW M6 GT3 van Rowe Racing. Na een mislukte poging een jaar later, stapte de Brusselaar over naar Aston Martin, waarmee hij ook in Spa aan de start staat. Hij doet dat met een nieuwe teamgenoot, aangezien Dominik Baumann inspringt voor Alex Brundle. “Alex was zeker niet traag, maar dit kampioenschap is zo competitief dat je je geen zwakke schakels kan veroorloven.”
Na een afwezigheid van zes jaar komt Aston Martin terug naar de Pro Cup van de Blancpain GT Series en de 24 Hours of Spa. ‘Push Pappy’, een bijnaam die Maxime Martin kreeg dankzij zijn rustige stijl achter het stuur, temt een van beide Vantage GT3, samen met Marvin Kirchhöfer en Dominik Baumann. Alex Brundle, die de eerste drie races van het uithoudingskampioenschap betwistte, is er niet meer bij. “Met Alex was het niet mogelijk geweest om te winnen in Spa”, klinkt het resoluut bij de man die zijn autosportdebuut maakte in de VW Fun Cup. “Hij leek wat moeite te hebben om zich aan te passen aan de GT3-bolides. Hij was niet veel trager, maar in een competitieve omgeving als de 24 Uur van Spa kan een team zich dat gewoon niet veroorloven.”
R-Motorsport is een nieuwe naam in de paddock van de Blancpain GT Series, en toch heeft het team achter Florian Kamelger en Andreas Bänziger meteen stevige indruk achtergelaten, ondanks het gebrek aan officiële inbreng van Aston Martin Racing. “Achter dit team zitten de mensen van het Britse Jota Sport, dat met succes deelneemt aan het FIA WEC in de LMP2-klasse, en enkele leden van Arden Motorsport, de structuur van Christian Horner. De middelen van dit team zijn enorm en het maakt dus weinig uit dat AMR zich niet echt met de zaak bemoeit. In de paddock staat weliswaar een truck van Prodrive, maar meer dan wat wisselstukken stelt dat niet voor.”
Liever Aston dan BMW
Op diverse media stonden schijnbaar tegenstrijdige berichten te lezen over de ambities van onze 32-jarige landgenoot. “Ik heb nooit gezegd dat ik vertrouwen had in de overwinning. Ik heb er wel vertrouwen in dat we zullen meestrijden in de kopgroep van de 24 Uur. Maar de tegenstand in deze wedstrijd is zo groot dat ik moeilijk kan geloven dat een relatief nieuw team als R-Motorsport hier kan winnen.” Had Maxime Martin dit jaar niet liever in een BMW M6 GT3 gezeten? “Absoluut niet!” luidt het overduidelijke antwoord…
De voormalige werkgever van Maxime Martin, de Duitser Jens Marquardt, verklaarde enkele weken geleden dat GT3 in zijn huidige formule niet leefbaar was voor constructeurs. “Initieel was het inderdaad niet de bedoeling dat de constructeurs zich rechtstreeks of onrechtstreeks zouden bekommeren om de GT3-races, maar het concept is nu eenmaal in die mate geëvolueerd dat de verkoop van een model beïnvloed wordt door prestaties in grote wedstrijden als de 24 Uur van Spa. Ik ben er vrij zeker van dat we niet afstevenen op een implosie van het systeem en dat we nog enkele prachtige jaren tegemoet gaan.”
Bij zijn overstap van BMW naar Aston Martin afgelopen winter, keerde Maxime Martin ook de DTM de rug toe. Niet voor lang, als het van de Britse website Autosport.com afhangt, want onze landgenoot zou samen met R-Motorsport en Aston Martin aan een DTM-project werken, met verder Nicki Thiim, Sébastien Buemi en Brendon Hartley. “Ik hoor die geruchten ook, maar ik weet evenveel als jij”, tempert Martin ons enthousiasme. “Wie zoveel fantasie heeft om dit uit te vinden, moet in ieder geval dringend een boek beginnen schrijven!”
(Foto’s: Maxime Martin, SRO)