Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima en Fernando Alonso hebben zichzelf en Toyota een eerste overwinning bezorgd in de 24 Uur van Le Mans. Het Japanse merk domineerde en controleerde de wedstrijd zoals verwacht. Onze landgenoot Laurens Vanthoor won samen met Kevin Estre en Michael Cristensen met Porsche in GTE Pro. G-Drive won verdiend in LMP2, terwijl Dempsey-Proton Porsche ook in GTE Am aan de overwinning hielp.
In een race die Toyota niet kon verliezen kwam het ook nooit echt in de problemen. Oke, er waren een aantal Stop&Go-bestraffingen en in de openingsronde liep de #8 wat schade op, maar met een voorsprong van meer dan tien ronden op beide Rebellion RB13 kwam de overwinning van Toyota nooit in gevaar.
Eindelijk raak dus voor Toyota, met een overwinning voor de #8 van Alonso, Nakajima en Buemi, gevolgd door de #7 van Kamui Kobayashi, Mike Conway en José Maria Lopez.
Bij LMP1-teams DragonSpeed, SMP Racing, ByKolles en CEFC TRSM Manor Racing ging alles wat kon fout gaan ook effectief fout en dus valt er niets aan te merken op de sterke prestatie van Rebellion Racing. Met een derde plaats voor de #3 van Thomas Laurent, Gustavo Menezes en Mathias Beche en een vierde positie voor de #1 van André Lotterer, Neel Jani en Bruno Senna bewees Rebellion opnieuw dat het een ijzersterk privéteam is.
In LMP2 stond geen maat op Roman Rusinov, Jean-Eric Vergne en Andrea Pizzitola, die net als tijdens de openingsrace van het World Endurance Championship in Spa met hun G-Drive Oreca #26 het LMP2-klassement op hun naam hebben geschreven.
De Signatech Alpine #36 van Nicolas Lapierre, Andre Negrão en Pierre Thiriet finishte op de tweede plaats, terwijl na pech voor de IDEC Sport Oreca #48 van Paul-Loup Chatin de derde plaats nog in handen kwam van de Graff Racing Oreca #39 van Vincent Capillaire, Jonathan Hirschi en Tristan Gommendy. Loïc Duval kwam net te kort om met de TDS Oreca #28 nog naar het podium te rijden. Racing Team Nederland werd in zijn tweede 24 Uur van Le Mans negende in LMP2 en eerste Dallara, met Jan Lammers, Giedo van der Garde en Frits van Eerd als rijders.
Vanthoor wint spektakelstuk
Onze landgenoot Laurens Vanthoor, Michael Christensen en Kevin Estre wonnen oververdiend de GTE Pro-categorie. In hun Porsche 911 RSR #92 reden ze bijna de hele race aan de leiding, maar het gevecht in de klasse was zoals verwacht adembenemend.
De #91 Porsche van Fred Makowiecki, Gianmaria Bruni en Richard Lietz kreeg de tweede plek niet cadeau. Dirk Müller, Sébastien Bourdais en Joey Hand deden er met de Ford #68 alles aan om naar de tweede plaats te rijden, maar moesten uiteindelijk vrede nemen met de derde plaats.
De eerste Corvette, die van onder meer Jan Magnussen, eindigde op de vijfde plek in de klasse, terwijl Ferrari de #52 met onder meer gelegenheidsrijders Pipo Derani en Antonio Giovinazzi zesde zag worden. BMW leek even aanspraak te maken op het podium, maar zakte met de nieuwe M8 GTE uiteindelijk door het ijs. Bij Aston Martin was de race een klein drama, maar de #95 kon op regelmaat toch een negende plaats in de klasse behalen. Voor onze landgenoot Maxime Martin was het op de #97 een race om te vergeten. Hij finishte samen met Alex Lynn en Jonathan Adam dertiende.
In GTE Am was het eveneens Porsche dat met de overwinning aan de haal ging. De Dempsey-Proton Porsche #77 van Julien Andlauer, Christian Ried en Matt Campbell haalde het voor de Spirit of Race Ferrari #54 van onder meer Giancarlo Fisichella en de Keating Motorsports Ferrari #85 van de Nederlander Jeroen Bleekemolen.
[BREAKING] Toyota take his historic @24hoursoflemans win with 1 2??
#8 @Toyota_Hybrid crowned the 86th Edition of the @24hoursoflemans with @alo_oficial @kazuki_info and @Sebastien_buemi #LeMans24 #WEC pic.twitter.com/BoLwWD4BW2
— WEC (@FIAWEC) 17 juni 2018
Foto’s © Evers Media/Eyckmans