De ACO heeft in zijn thuishaven, de paddock van Le Mans, de grote lijnen van de reglementen 2020-2024 voorgesteld. We gaan in Le Mans terug naar de herkenbaarheid van merken, met een nog nader te benoemen naam voor de nieuwe klasse.
Herhalen we even dat dit seizoen er een is dat loopt tot Le Mans 2019. Of het nieuwe reglement dan al geldt voor het seizoen 2019-2020 of 2020-2021, werd in Le Mans niet verteld, net zo min als de naam voor de nieuwe klasse. Die nieuwe klasse heeft wel een totaal andere filosofie dan de LMP1-wagens van vandaag en dat uiteraard om de kostenescalatie, die tot het verlies van Porsche en Audi heeft geleid, te stoppen. We sommen de belangrijkste elementen en de grote lijnen van het reglement dat in november 2018 wordt voorgesteld, even op
- auto’s gebaseerd op hypercars, supercars, conceptcars… maar met een duidelijke herkenbaarheid voor een merk, wat de fans toelaat hun auto te zien.
- een budget dat ongeveer een kwart bedraagt van de budgetten voorzien voor de huidige LMP1 Hybrid klasse (Toyota).
- behoudt van de hybride technologie (KERS), maar iedere constructeur moet zijn technologie aanbieden aan andere deelnemers, private teams…
- gewicht 980 kilogram, bredere wagens, plaats voor twee personen.
- motorentechnologie vrij (benzine, turbo…) met 700 pk, maar met energiebeperking
- verhoogde veiligheid
- een klasse voor waterstof vanaf 2024