De technische en administratieve keuringen in het historische centrum van Le Mans zijn achter de rug en dus maken we ons voor het echte begin van de 24 Uur van Le Mans op. We blikten al vooruit op de GTE en GTE Am, maar voor de algemene zege moeten we ons uiteraard op de prototypes richten. Die prototypes vinden we in twee categorieën, de LMP1 en de LMP2. Toyota is hyper favoriet, maar het zou ook kunnen fout lopen…
Wie wint dit jaar Le Mans? Nog nooit leek de vraag zo eenvoudig te beantwoorden, met als voor de hand liggende uitkomst: Toyota en indien het scenario even mee wil, de #8 TS050 van onder meer Fernando Alonso. Al in 2014, 2016 en 2017 liepen de Japanners de zege nipt mis, dus ze hebben het potentieel en dit jaar is er bovendien geen tegenstand van het formaat van Audi of Porsche meer. Bovendien is Toyota het enige fabrieksteam aan de start en is de TS050 ook nog eens de enige bolide met hybride technologie. Kan het duidelijker? Toyota kan eigenlijk alleen verliezen, maar dat verlies is wel degelijk mogelijk. Waarom?
Niet zegezeker…
Wel Toyota won Le Mans nog nooit en dus is de druk enorm groot voor de troepen uit Keulen. Het moet nu en als iets moet, zeker in de sport, dan loopt het wel eens fout. Ten tweede is Le Mans nog steeds niet voorspelbaar en al zeker geen wetenschap. Vraag dat maar aan Toyota en Porsche na de editie van vorig jaar of aan bijvoorbeeld Mercedes dan in 1991 verloor van Mazda. Onmogelijk bestaat in Le Mans niet… Last but not least lijkt de sfeer in het Japanse kamp niet opperbest. De geforceerde zege van Alonso in Spa, deed het trio Kobayashi-Conway-Lopez zichtbaar knarsetanden.
Maar wie wint er dan wel? Na de bijna zege van een LMP2 vorig seizoen, herinner u de Jacky Chan Oreca die net niet voor een stunt zorgde, is iedereen dit jaar schaduwfavoriet. Of het nu Rebellion of SMP Racing uit LMP1 betreft, of de topteams uit LMP2, zoals Alpine, Jackie Chan, United Autosports, TDS of Dragonspeed: als Toyota pech kent, dan mogen we ons aan een dolle race verwachten. Stel u voor… niet Fernando Alonso die zijn eerste wint, maar wel Jenson Button of Juan-Pablo Montoya. Hoe dan ook in LMP1 kunnen we er van uitgaan dat Dragonspeed, Ginetta en ByKolles bij voorbaat eigenlijk geen kans maken.
De snelste LMP2-wagens zijn maar een goede 5 à 7 seconden verwijderd van de niet-hybride LMP1 en dat laat dus de deur voor een mogelijke verrassing op zijn minst op een kier. Het is niet dat we het Toyota niet gunnen, maar wij zijn gaan naar Le Mans om een race te zien, liefst één die pas zondagnamiddag in een definitieve plooi valt!