Home > Industrie > Getest > 7 dagen op de weg: de Volkswagen Arteon

7 dagen op de weg: de Volkswagen Arteon

Eigenlijk waren we boos op Volkswagen. Eerst stopte de Duitse constructeur met de productie van de leuke en viriele Scirocco en toen kwam het nieuws dat de iconische Beetle niet meer in ons land te krijgen zou zijn. En wat bleef er voor de autoliefhebber dan over? Wel, wij reden een week met de nieuwe VW Arteon en geloof ons, Volkswagen heeft een mooie en aantrekkelijke wagen gebouwd.

Wij kregen de Volkswagen Arteon 2.0 TSI 140kW (190 pk) DSG R-Line mee, de op één na krachtigste benzineversie van de nieuwe ‘grote’ Volkswagen, de opvolger van de Volkswagen CC. De auto oogt alvast erg mooi, met een lijn die onwillekeurig doet denken aan de geslaagde Audi A5 Sportback, niet toevallig uit dezelfde grote autofamilie. De Arteon is modern, maar tegelijkertijd ook tijdloos, mede dankzij de duikende D-stijl die visueel voor de coupé-allures zorgt. Eerlijk, wij zijn alvast fan van de looks van deze wagen. Binnenin oogt de Arteon ook aantrekkelijk, misschien minder sportief dan aan de buitenzijde, maar comfort en luxe zijn zeker op de afspraak.

Typisch product

Tijdens onze zeven testdagen om te overtuigen, wist de Arteon… ons inderdaad te overtuigen. Niet dat de wagen plots opvallend anders rijdt als de andere topproducten van de Duitse autobouwer, neen maar dat hoeft ook niet. De Arteon beschikt over een goede DSG-automaat, ligt prima op de weg en komt behoorlijk sportief uit de hoek, zonder daarom veel te verbruiken. De Arteon doet dus alles wat hij moet doen en dat is voor de moderne, veeleisende klanten al helemaal niet slecht.