Maxime Potty stond te trappelen om afgelopen weekend zijn seizoen 2018 in de TCR Europe Series aan te snijden op het Circuit Paul Ricard. Na afloop van dit eerste treffen in de Var kon de ontgoocheling echter moeilijk groter zijn.
“Laten we een kat een kat noemen, dit is een weekend om snel te vergeten”, vertrouwt de Comtoyou Racing Volkswagen Golf GTI TCR-rijder ons toe. “Tijdens de kwalificaties kreeg ik af te rekenen met veel onderstuur… De wagen liet zich maar moeilijk besturen en het lukte me niet beter te doen dan de 14e plaats. In de eerste wedstrijd liep het echter al iets vlotter, maar in de openingsfase zat ik vast achter een minder snelle rijder. Toen ik hem uiteindelijk dan toch wist te passeren, bleek dat mijn tegenstanders hoegenaamd niet op mij gewacht hadden en ik aankeek tegen een kloof van vijf seconden ten opzichte van de top 10. Op dit niveau is dat quasi onoverbrugbaar, zeker in dergelijke korte tijdspanne, en dus moest ik me tevredenstellen met de 11eplaats.”
De dag nadien hoopte de Belgian VW Club rijder te kunnen profiteren van enkele regenbuien. Maxime imponeerde, geschoeid op slicks, door in slechts enkele ronden op te rukken van de 14e tot de 6e plaats. Nadien, na een herstart volgend op een neutralisatie omwille van een ongeval, nam hij de scalp van Stefano Comini en mocht zo komen postvatten in de top 5. “Helaas kreeg ik een probleem met de stuurinrichting”, vertelt de jonge kerel van 18 jaar. “We weten nog altijd niet precies hoe het is kunnen gebeuren, maar de wagen draaide bijna niet meer in de bochten naar rechts. Het is zonder twijfel het rechtstreekse gevolg van een contact in de aanvangsfase van de race, maar toch stak het probleem zeer plots de kop op….”
In die omstandigheden verloor Maxime meerdere seconden per ronde ten opzichte van zijn teamgenoten en moest hij zich tevredenstellen met de 12e plaats. “Het was echt een enorm frustrerende afspraak, maar we gaan trachten de positieve elementen te onthouden”, verduidelijkt de rijder. “We gaan met het ganse Comtoyou team de koppen bij elkaar steken en ons goed voorbereiden op de volgende afspraak, over tien dagen in Zandvoort. Het is een van de circuits op de kalender die ik het beste ken, dus ik hoop dat we daar de lat hoger kunnen leggen!”