Patric Derdaele hoeven we u niet meer voor te stellen. De drijvende kracht achter het industriebouwbedrijf met dezelfde naam, kleurt met zijn raceteam Belgium Racing al jaren mee de nationale autosport. Na het meer dan geslaagde openingsweekend van de nationale autosport op Circuit Zolder, deelt Patric in zijn gekende stijl graag zijn mening met Autosportwereld.be. Belgium Racing won uiteraard de Belcar 1 en de Porsche Endurance Benelux.
“Ik heb inderdaad mijn visie over veel zaken en die is te nemen of te laten”, lacht hij bij het begin van het gesprek, “en als ik dat doe, is het met de beste bedoelingen. Ik vind dat de media misschien iets te weinig aandacht hebben gehad voor de mooiste race in de race van het Belcar Endurance Championship. De strijd tussen de Porsche 991 was er één om duimen en vingers bij af te likken. We zijn weer met tien Porsche 991 in het Belcar Endurance Championship en dat geeft zonder meer een meerwaarde aan de serie, in vergelijking met de vier à vijf wagens van het voorbije seizoen. We, met Dylan en Glenn van Parijs achter het stuur van de #99, hebben dan wel gewonnen, maar we hebben er echt voor moeten knokken. De andere Porsche 991, met in de eerste plaats Fred Bouvy en Koen Wauters, hebben het ons echt moeilijk gemaakt en het was tot de meet spannend. Let op, ook de 991 van Kumpen en Vanbellingen gaan de komende wedstrijden nog meespelen en wie weet komen er nog andere concurrenten bij. De banden hebben een cruciale rol gespeeld, we kozen allemaal, op de Pirelli-wagens (Comparex en GHK nvdr.) na, voor ons Michelin rubber uit de Porsche Cup en na een uur waren de voorste banden gewoon weg… Dat bewijst dat er echt gereden is. Ik ben ervan overtuigd dat de Porsche 991 de race echt hebben kleur gegeven. Misschien een kleine opmerking, ook de organisatoren van Belcar en de Porsche Endurance Cup zouden gerust wat meer mogen communiceren, niet alleen de media.”
En voor de toekomst
Dat Patric Derdaele het Belcar Endurance Championship liever anders ziet, zonder de prototypes, weten we al een tijdje. Maar hij heeft niet enkel kritiek, Derdaele biedt ook alternatieven aan:
“Neem de CN prototypes er uit en breng de Porsche GT3 Cup en de nieuwe GT4 dichter bij elkaar, zodat we de Mercedes, BMW M4 en andere GT4 mee voor de zege zien strijden. Ik zou het niet erg vinden om vierde te worden in een kampioenschap waar vijftien wagens voor de algemene zege rijden. Voor de CN prototypes zie ik een rol weggelegd in een afzonderlijke race van een uur, naar het model van de Blancpain, met andere woorden één uur race, met een pitstop tussen de 25ste en de 35ste minuut. Doet men dat, dan koop ik er ook één en we racen mee! Want zoals het nu is vooraan, met maximaal twee wagens die kunnen winnen, neen dat vind ik alvast niet spannend.”
Goed nieuws
Patric Derdaele heeft ook goed nieuw voor de fans van het Belcar Endurance Championship, want “we komen de rest van het seizoen met onze Porsche terug, alvast met Dylan. Of Glenn zijn drukke programma, met Porsche Carrera Cup en Porsche GT3 Cup Benelux en Belcar, verder kan combineren, weet ik nog niet. Als het Glenn niet is, komt er een snelle rijder om Dylan bij te staan. Hoe dan ook we zijn er weer bij!”