Na vijf seizoenen als gescheiden Belgische en Nederlandse kampioenschappen, schakelt de Ford Fiesta Sprint Cup in 2023 over naar een zuiver Benelux-kampioenschap.
(Persbericht en foto: © Johan Vis)
Op basis van de Dutch Belgian Super Star hiërarchie bestond er sinds 2019 al een soort match België-Nederland, vorig jaar sterk gedomineerd door ‘belgian’ Tomas De Backer, met volgens de geldende reglementen KNAF en RACB Sport nog aparte klassementen én puntenbarema voor de Belgische en Nederlandse kampioenschappen. Bovendien was er in de Belgische Cup een ‘algemeen’ klassement, plus Junior en Ford Dealer Team-kampioenschap, terwijl er in de Nederlandse regels enkel sprake was van Divisie 1 en Divisie 2. Door het Benelux-statuut toe te kennen, wordt er voortaan nog enkel rekening gehouden met één algemeen klassement, waarin de Belgische en Nederlandse rijders voor gelijkaardige punten zullen strijden.
“Hoewel er aparte klassementen golden, gingen de twee Cups steeds samen de piste op en ingeval van incidenten en, vooral, bestraffen, baseerde men zich op wat er zich ‘live’ had afgespeeld,” licht Dick van Elk toe. “Dat resulteerde al te vaak in verlies van plaatsen op basis van het, jawel, algemeen klassement, terwijl er volgens het boekje twee aparte kampioenschappen werden verreden en de bestrafte rijder uiteindelijk in de finale Belgische of Nederlandse uitslag amper een plek verspeelde. Die problematiek, gekoppeld aan het bestaan van volledig verschillende divisies, klassen, hebben ons aan het denken gezet. Gezien alle betrokken partijen duidelijk lieten verstaan dat zij voorstander waren, zijn we aldus overstag gegaan en vervangt voortaan de Benelux Cup alle tot hiertoe bestaande Belgische en Nederlandse klassen.”
Algemene klassementen na Race 1 en Race 2, telkens een gelijkaardige Top 3 voor de twee podiums, dat wil zeggen dat er ook op de grid één groot startveld verschijnt, met vooraan één snelle Nederlander, Belg of waarom niet één van de Poolse of Finse waarden, in ‘pole position’.
“We behouden het principe van de omgedraaide grid in Race 2, maar zonder opsplitsing met een Nederlandse en een Belgische Top 5. Om de onderlinge strijd nog wat aan te scherpen, gaan ook de Belgische Junior en de Nederlandse Divisie 1 fuseren en komt er een Gold Cup. In het tot hiertoe zuiver Belgische Ford Dealer Team Championship gaan we ook Nederlandse Ford-garages toelaten,” knipoogt de grote baas van V-Max Racing Management.
In het hoofdkwartier in Breda legt men de komende weken de laatste hand aan de volledig te herschrijven reglementen, of beter één reglement Benelux.
Het zesde seizoen van de Ford Fiesta Sprint Cup gaat met de Voorjaarsraces van start tijdens het weekend van 15 en 16 april op Circuit Zandvoort.