Hoewel het seizoen nog niet helemaal is afgelopen – er staan nog twee manches voor de FIA WTCR op het programma – zal de jaargang 2022 voor Comtoyou Racing voor altijd als een grand cru geboekstaafd staan. In de kantoren en ateliers in Gembloux en Frameries is men dan ook ontzettend gemotiveerd om het volgende seizoen al volop voor te bereiden.
Met de officiële steun van Audi Sport customer racing voor het mondiale kampioenschap is Comtoyou Racing er in geslaagd om in de toerwagenracerij al een stevig palmares bij elkaar te rijden. In het laatste seizoen van de FIA WTCR gaat de Belgische renstal zowel bij de rijders als bij de teams nog altijd voor een podiumplaats in de eindstand, maar het team uit Frameries wist dit jaar ook al elk van de vier titels uit de TCR Europe (rijders, teams, Diamond en Rookie) te veroveren, samen met een gouden medaille in de categorie Touring Car van de FIA Motorsport Games. Deze laatste werd veroverd door de Nederlander Tom Coronel.
Het hoeft dan ook niet te verrassen dat TCR ook in 2023 één van de prioriteiten wordt. “In de nieuwe TCR World Tour worden we de officiële vertegenwoordiger van Audi Sport”, legt team manager François Verbist uit. “We zullen vier Audi’s RS 3 LMS laten rijden, en zo deelnemen aan de negen wedstrijden van de mondiale kalender, die is gebaseerd op die van reeds bestaande kampioenschappen. Daarnaast verdedigen we onze titels in TCR Europe, eveneens met vier bolides. Als de TCR World Tour en TCR Europe samen in actie komen, betekent dat dus dat we acht Audi’s RS 3 LMS zullen laten rijden!”
Fanatec GT World Challenge Europe: de grote nieuwigheid
Het is de grote sportieve nieuwigheid voor Comtoyou Racing: in 2023 zal het Belgische team de volledige Fanatec GT World Challenge Europe afwerken. Daarvoor worden er volgende winter drie Audi’s R8 LMS GT3 Evo II in de ateliers van Frameries klaargestoomd.
“We hebben al een paar jaar heel veel zin om de stap richting GT3 te zetten en Audi heeft ons ook al een paar keer aangespoord om dat te doen”, glimlacht François Verbist. “Na drie jaar overwegen denken we dat het nu het gepaste moment is om de stap te zetten. We hebben dan ook drie nieuwe R8’s LMS GT3 Evo II gekocht, waarmee we de tien wedstrijden van de Fanatec GT World Challenge Europe zullen afwerken. We laten drie wagens in Sprint Cup rijden en twee in Endurance Cup, waarbij ook de 24 Uur van Spa hoort.”
Uiteraard is het niet onwaarschijnlijk dat Nicolas Baert, Fred Vervisch en Gilles Magnus deel van één of beide programma’s zullen uitmaken.