Afgelopen weekend vond op het kleine circuit van Le Mans, de omloop van Bugatti, een Formula 4-race plaats. Niets bijzonders, hoor ik u mompelen, ware het niet dat geen van de 22 deelnemers een euro budget hoefde te zoeken en dat de livestream door meer dan een miljoen kijkers gevolgd werd, terwijl 37.000 jongeren de weg richting het circuit vonden…
Foto’s: © ACO
De rijders? Die luisterden naar namen als Squeezie, Joyca, Théoobabac, Valouzz, Etienne Moustache, Amixem, Kaatsup, LeBouseuh of nog Deujna, samen goed voor meer dan 20 miljoen volgers op onder meer Instagram. Het initiatief kwam van een zekere Squeezie, in het normale leven bekend als Lucas Hauchard. Het geheel werd de GP Explorer, afgelopen weekend in Le Mans en het werd meteen een overdonderend succes, met, en dat is belangrijk, vooral jonge toeschouwers!
De opzet was eenvoudig, 22 persoonlijkheden van het internet, vooral bekend bij de jongeren onder ons, nemen het tegen elkaar op in een klassieke Formula 4-wedstrijd van 30 minuten. De ACO werd overtuigd, de deelnemers genoten een opleiding en het resultaat was er: een evenement met marketingcijfers waar heel wat autosportpromotoren jaloers van zouden worden. Op het ogenblik dat er zich in Japan een tragikomedie afspeelde, maakte in Le Mans een hele nieuwe generatie kennis met de autosport op een prettige manier.
De winnaar werd de Fransman Sylvain Levy, die met zijn Youtube-kanaal Vilebrequin Auto de auto en autosport naar de jongste generatie brengt. Hij haalde het nipt voor Pierre-Olivier Valette, bekend als Depielo, en ook hij heeft een duidelijke link met de autosport. Het geheel werd gekruid met de commentaar van Yann-cj23 en Kameto, samen goed voor… meer dan een miljoen volgers.