De Grote Prijs van Japan condenseert zich voorlopig tot één gereden ronde. De voorspelde regen was trouw op de post. Na een chaotische openingsronde werd al in de tweede passage de safety car opgeroepen en vervolgens de rode vlag getrokken. Sinds dat tijdstip, anderhalf uur geleden, wacht men nog steeds op een beslissing om te gaan racen.
Foto: rv/pixabay
Het was Charles Leclerc die de Ferrari aanvankelijk naar de leiding leek te hijsen, maar Verstappen hield de juiste lijn en ging aan de kop van de wedstrijd. Achter de leiders zagen we Vettel even wegglijden en Alonso tikken, de Aston Martin kon wel op eigen kracht uit het grind. Even verder spinde Sainz in de afsluiting, de Ferrari bleef ter plaatse, en Alex Albon diende een haperende Williams aan de kant te zetten. Pierre Gasly tenslotte, die vanuit de pits was gestart, greep een deel van een reclamepaneel dat op de baan lag en moest weer naar de pits. De organisatie stuurde de safetycar de baan op, en trok even later de rode vlag.
En dan werd het wachten. Eerst tot de regen zou wegtrekken, dan was het wachten op de zwaardere regen die in aantocht was, en dan was het gewoon wachten… terwijl de aftelklok voor de Grand Prix werd gestart. De FIA had ondertussen nog andere katten te geselen. Een verontwaardigde Pierre Gasly had immers een interventievoertuig op de baan gezien en de versies daarover liepen uit elkaar. Volgens de FIA was het voertuig (waarvan bewust geen beelden werden getoond) langs de baan gekomen nadat de safety car was ingezet en reed Gasly te snel om na zijn pitstop de staart van het peloton te bereiken. Gasly had het over een onaanvaardbaar gedrag van de organisatie, op een piste waar de geest van de overleden Bianchi nog heel aanwezig is.
De hamvraag blijft: wordt er straks nog gereden? In alle geval wordt deze Grand Prix van Japan alvast weer een omstreden wedstrijd, met al dan niet foute beslissingen, iets waar de FIA de laatste tijd in uitblinkt.
Zoals de zaken nu staan zouden volgens de nieuwe regels…geen punten worden uitgedeeld en gaat de titelstrijd naar Austin. Als er toch nog wordt gereden dan krijgen we nog een soort van “sprintrace”.