Tom Van Rompuy maakte dit jaar de overgang van het racen met GT’s naar prototypes en deed dit met een sprong naar de zeer competitieve European Le Mans Series. Hij komt met een Duqueine van het Luxemburgse DKR Engineering uit in LMP3 en mikt op een podiumplaats in Spa. In de nabije toekomst wil hij de stap zetten naar LMP2 en de 24 Uur van Le Mans.
Spa met een LMP3 moet indrukwekkend zijn!
“Zeker! Het is bijzonder door de high downforce kwaliteiten van de wagen en dat maakt het natuurlijk heel anders dan met een GT, door het later remmen en de hogere bochtensnelheden. Het is fantastisch om ervan te kunnen proeven op het thuiscircuit. Ik werd tweede in de Bronze Test en mijn teamgenoot Sebastian Alvarez, die als zilver gerangschikt is, reed de vierde chrono in de vrije training, maar met een marge. We hebben een goed homogeen team en ik denk dat we dit weekend voor een podiumplaats kunnen meespelen.”
Hoe verliep de overstap van GT naar LMP3? Het was ongetwijfeld een hele uitdaging door de aerodynamische downforce die een proto genereert.
“Dat viel eigenlijk mee. Ik ben heel goed begeleid geweest door DKR, met een goede coach erbij. Toen ik voor het eerst reed, trok ik grote ogen en was ik onder de indruk van de mogelijkheden van de auto. We vergeleken de data en ik zag dat ik nog ver van mijn potentieel met de wagen zat. Op basis daarvan en met behulp van de coach ging het aan het einde van de eerste test, een tweedaagse in Valencia, behoorlijk goed en kreeg ik vertrouwen in de wagen.”
Hoe kijk je terug op de drie wedstrijden die je reeds achter de rug hebt waarbij je in Le Castellet negende werd, gevolgd door een vijfde plaats in Imola en voor het eerst op het podium stond in Barcelona?
“Mijn progressie tijdens het seizoen verliep heel goed, eigenlijk beter dan verwacht. Ik hoopte in het begin van het seizoen om bij de rijders uit de bronze-klasse in de middenmoot te zitten, maar al snel kon ik hierbij met de top-3 mee, wat een opsteker was.”
“We waren elke race in strijd voor een top-3, maar koersfeiten of een mechanisch probleem weerhielden ons daarvan bij de eerste wedstrijden. Het potentieel was er dus wel. Bij de vorige race in Barcelona zat alles mee en bemachtigden we de tweede plaats. We hebben alles in huis, zowel het team als de piloten, maar omdat het zo competitief is moet alles juist zitten en een klein beetje geluk helpt ook.”
Je hebt met een Oreca LMP2 van DKR getest. Kan je hier wat meer over vertellen?
“Het was een test in Barcelona. De basis van het rijden met een LMP3 of een LMP2 is vergelijkbaar. De carbon remmen van de LMP2 geven een gigantisch verschil, in eerste instantie al om ze warm te krijgen. Het is heel anders dan de keramische remmen waarmee we in LMP3 rijden. Eens de carbon remmen in de zone zitten remt de LMP2 waanzinnig! Om eerlijk te zijn is een LMP2, met meer vermogen en een beter aero-pakket, zelfs iets gemakkelijker om mee te beginnen dan destijds de LMP3 omdat de gewichtsverhouding optimaler is. Een LMP3 dien je direct te corrigeren wanneer die uitbreekt, een LMP2 waarschuwt. De technologie van de LMP2 is veel geavanceerder en het was echt een plezier om ermee te rijden, maar het budget dat nodig is ligt beduidend hoger. Het is een fantastische wagen en voor mij ook het hoogst haalbare waarmee ik ooit zal kunnen racen, zeg maar het summum. De eerste test wees ook uit dat ik in brons, mijn categorie als rijder, een goed potentieel heb om in LMP2 mee te kunnen.”
“De 24 Uur van Le Mans is zeker het doel. Er zijn uiteraard een aantal factoren die vervuld moeten worden om daar aan de start te komen, te beginnen met een entry om te mogen deelnemen. Het is de bedoeling dat ik de Asian Le Mans Series zal betwisten met een LMP2 of een LMP3 van DKR, maar op dit moment is dat nog niet zeker. DKR zal naar alle waarschijnlijkheid zowel een LMP2 als een LMP3 in dat kampioenschap inzetten om op twee paarden te wedden om zo het ticket voor Le Mans trachten te bemachtigen. Als we dat hebben, is het de intentie dat ik ook de twee wedstrijden van de European Le Mans Series die in 2023 voor de 24 Uur van Le Mans vallen met een LMP2 zal betwisten. Ongetwijfeld zal er dan eveneens nog wat testwerk aan toegevoegd worden.”