Volgend weekend, twee maanden na de wedstrijd op het circuit van Monza, keert het wereldkampioenschap uithouding voor het eerst sinds 2019 terug naar Japan en de Fuji Speedway. Naast de tweede wedstrijd voor de Peugeot 9X8 en de afwezigheid van Glickenhaus, zien we in LMP2 Dries Vanthoor die de plaats inneemt van René Rast aan boord van de #31 Oreca 07 van Team WRT. De Limburger wordt zo teamgenoot van Sean Gelael en Robin Frijns. In LM GTE AM vinden we met Sarah Bovy, in de roze Iron Dames Ferrari, en Jan Heylen, die een Porsche van Dempsey-Proton Racing bestuurt, de andere twee Belgen die in actie komen.
(Foto: © Team Peugeot TotalEnergies)
Met een maximum van 26 punten in Japan en 39 punten in Bahrein, rekening houdend met een polepositie en een overwinning, zijn er in totaal nog 65 punten te verdienen. In Hypercar voert het Alpine-trio André Negrão, Matthieu Vaxiviere en Nicolas Lapierre het klassement aan voor de beide equipes van Toyota Gazoo Racing. Hartley-Hirakawa-Buemi tellen tien punten achterstand op de Franse bolide en Lopez-Kobayashi-Conway 30 punten. Ook de Balance of Performance werd voor de wedstrijd in het land van de Rijzende Zon aangepast. De Alpine A480 krijgt voor 43 MJ minder energie per stint ter beschikking en ook de maximaal beschikbare paardenkracht neemt voor de blauwe wagen af van 428 kW naar 399 kW. Zowel de Toyota GR010 Hybrid als de Peugeot 9X8 worden daarentegen 18 kg lichter.
Realteam by WRT neemt bij LMP2 de derde positie in het klassement in. Ze tellen 27 punten achterstand op de #38 Jota. Voor de #31 van WRT zijn het er 42 en lijkt er enkel nog een mathematische kans op de titel te bestaan. Sarah Bovy en haar teamgenoten Michelle Gatting en Rahel Frey stuurden hun Ferrari naar een knappe tweede plaats in Monza en ook zij zullen erop gebrand zijn om opnieuw een trofee mee naar huis te nemen.
De zes-uurswedstrijd vindt op zondagmorgen om 4u Belgische tijd plaats.