Max Verstappen (Red Bull) doet wat iedereen van hem verwachtte: de Grote Prijs F1 van Nederland winnen. Maar dat ging niet zonder slag of stoot. Mercedes kwam dicht bij een overwinning, maar moest uiteindelijk tevreden zijn met een tweede plaats voor George Russell. Charles Leclerc (Ferrari) mocht ook het podium op als derde.
Foto: © Red Bull
De start verliep zonder incidenten. Max Verstappen kwam goed weg vanop de polepositie, Charles Leclerc behield ook zijn plaats. Carlos Sainz en Lewis Hamilton raakten elkaar bijna aan in bocht 1, maar ook zij behielden uiteindelijk hun plek. George Russell verloor wel een plek aan Lando Norris. Een ronde later waren er wel bijna brokstukken. Kevin Magnussen verloor grip in bocht 2 en schoof in de grindbak. Na een lichte tik tegen de barrières kon de Deen zonder problemen verder rijden. Door de schuiver verloor hij echter heel wat plekken en moest hij achteraan aansluiten. Terug vooraan kon Russell een paar rondes later voorbij Norris gaan om opnieuw P6 in te nemen.
Alsof het een gewoonte is dit seizoen liep er bij Ferrari alweer iets mis, dit keer zorgde de pitstop van Sainz in ronde 14 voor malaise. De verse linker achterband stond niet klaar waardoor de Spanjaard minstens tien seconden verloor. Door het tijdsverlies kon Pérez, die op hetzelfde moment een pitstop maakte, gemakkelijk voorbij Sainz gaan. Enkele rondes later kwamen ook Leclerc en Verstappen om nieuwe banden. De vier rijders gingen allemaal naar de medium band. Mercedes kwam nog niet naar binnen. Uiteindelijk ging Hamilton in ronde 30 naar de harde band, Russell ging naar diezelfde band in ronde 32.
En dan Safety Car
Alles verliep rustig tot plots de Alpha Tauri van Yuki Tsunoda aan de kant stond. Een VSC was het gevolg. Verstappen, Hamilton en Russell kwamen allemaal om nieuwe banden. De Nederlander ging naar de harde band, bij Mercedes gingen ze naar de mediums. Leclerc had drie rondes eerder al gepit en verloor zo twee plaatsen aan het duo van Mercedes, omdat hij zich aan de delta moest houden tijdens de VSC-periode.
In ronde 55 had Valtteri Bottas problemen met zijn motor, hij stopte op het circuit en zo mocht de Safety Car in actie komen. Red Bull twijfelde niet en zette Verstappen meteen op de zachte band. Ook Russell ging een ronde later naar de zachte band waardoor Verstappen naar de tweede plek ging. Hamilton kwam niet binnen en bleef aan de leiding, maar had wel minder verse banden dan Verstappen. Die laatste verspilde geen tijd en ging bij de herstart meteen voorbij Hamilton en pakte de leiding. Verder ging Sainz ook voorbij Pérez en pakte zo P5. Op negen ronden van het einde ging Russell voorbij een geïrriteerde Hamilton. Hij was niet naar de zachte band gegaan en was daar duidelijk niet tevreden mee. Tot overmaat van ramp werd de Brit op zes ronden van het einde nog ingehaald door Leclerc waardoor de Monegask toch nog het podium haalde. Sainz kreeg nog een tijdstraf van vijf seconden, omdat hij na een pitstop tijdens de Safety Car onveilig uit zijn pitbox kwam en zakte zo van P5 naar P8.
De volgende race is over een week in Monza