Ferrari, waarschijnlijk het meest beroemde en legendarische sportwagenmerk ter wereld, viert dit jaar zijn 75e verjaardag. Autoworld stelt daarom gedurende meer dan twee maanden een vijftiental uitzonderlijke Ferrari’s tentoon. De “crème de la crème” van het merk! Elk van hen heeft een bijzonder verhaal. Ze zijn historisch bijzonder, werden slechts in een heel klein aantal exemplaren geproduceerd, dienden ooit een bekende autocoureur of waren eigendom van een beroemdheid …
(persbericht)
Zo kunnen we onder andere volgende Ferrari’s bewonderen : de Dino 206 (voorheen Clapton), de unieke Daytona Michelotti, de 195 Inter Ghia, de 500 Superfast (van Peter Sellers), de 250 GT Spider LWB, de 308GTS en nog veel meer… Op zondag 25 september een speciale Ferrari “Cars&Coffee” wordt gehouden op de Esplanade van het Jubelpark voor het Autoworld-museum.
Een knipoogje naar de tijdlijn: de tentoonstelling vindt plaats net na die over Alfa Romeo. Enzo Ferrari wilde met zijn eerste wedstrijdauto – de Ferrari 125 S – in 1947 het liefst van al Alfa Romeo overtreffen. Hij was er namelijk net ontslagen als wedstrijddirecteur. In België gaat dat samen met nog een tweede verjaardag, want 70 jaar geleden werd autocoureur Jacques Swaters namelijk de officiële Ferrari-importeur voor de Benelux. Ons land werd het eerste land in Europa dat Ferrari importeerde en het tweede land wereldwijd na de Verenigde Staten. Dat gebeurde in 1952 toen Swaters net Ecurie Francorchamps had opgericht en zijn eerste Ferrari importeerde, de 500 F2. Autoworld organiseert de tentoonstelling ’75 anni di Ferrari’ samen met InterClassics (Brussels Expo: 18-20 november 2022), dat de ‘Scuderia’ ook in de kijker zet met een indrukwekkende reeks auto’s.
De geschiedenis
Het verhaal begint in 1947 in Modena, Italië waar de eerste 125S de deur uitreed op de Via Abetone Inferiore. Dit sportmodel won onmiddellijk de race in Piacenza. Dit was de eerste van een lange serie overwinningen. Als snel werden ook andere sportmodellen geboren: de 159 S en de 166S, Corsa, MM en Sport. De 166 MM Barchetta is de eerste wagen bestemd voor de weg en is daarbij ook het kantelpunt in de geschiedenis van het merk. De meeste prestigieuze koetswerkbouwers en designers worden bij elkaar gebracht om samen te werken aan een aantal unieke modellen: Vignale, Ghia, Touring maar vooral Pininfarina. Deze samenwerking model begon in 1952 (samen met de ontwikkeling van de cabrio voor de Scuderia Georges Filipinetti) en wordt tot op heden nog steeds verder gezet. De Ferrari 250GT California Spyder (Pininfarina – Scaglietti) wordt getipt als “één van de mooiste Ferrari’s en één van de meest adembenemende cabrio’s in de geschiedenis van de automobiel”.
De jaren 60 zijn cruciaal voor het merk. In 1960 wordt niet enkel de Ferrari 250GTE de eerste wagen van het merk die in serie geproduceerd wordt (900 exemplaren), maar wordt het bedrijf ook een geregistreerd bedrijf (SEFAC). De Amerikaanse autogigant Ford zorgt voor moeilijkheden tijdens de races gedurende vijf jaar. Onlangs het succes, krijgt Ferrari te maken met financiële moeilijkheden. In 1969 verkoopt Enzo Ferrari daarom 50% van zijn aandelen aan Gianni Agnelli, CEO van de FIAT-groep. Als gevolg rollen er 1395 Ferrari Daytona’s van de band, maar dit was niet het gehoopte succesverhaal door het onstabiele politieke milieu.
Enkele maanden na de dood van de “Commendatore” in augustus 1988, verwerft de Fiat-groep de meerderheid van de aandelen. Na vijf jaar slaagt het merk er niet in om meer dan 2.289 auto’s te verkopen en wordt ten dode opgeschreven. In 2004 duidt Agnelli Luca di Montezemolo (een voormalige assistent van Enzo Ferrari) aan om de leiding te nemen in het bedrijf. Hij zorgt voor een ommekeer. Ondanks het motto om eerder handwerk te leveren dan industrieel te produceren worden er veranderingen aangebracht in de “Formula Uomo” (menselijke formule).
Weetjes…
Het verhaal van het Steigerend paard bleef voor lange tijd controversieel. Sommige dachten zelfs dat het verhaal rond het paard mysterieus gehouden werd om de legende rond Enzo Ferrari te blijven voeden. Desalniettemin werd aan de hand van documenten bewezen dat het logo afkomstig is van het cavalerie regiment van Francesco Baracca, een Italiaanse oorlogsheld uit de eerste Wereldoorlog. Het logo werd door de moeder van de oorlogsheld aan Enzo Ferrari geschonken. De “Scudetto” werd het logo van Ferrari met de letters S F (staat voor Scuderia Ferrari).
Een bijna identieke steigerende merrie is ook te vinden op het logo van Porsche; die verwijst naar het vroegere wapenschild (1286-1952) van de stad Stuttgart.