Home > VAS > Rallysprint > VAS: terugblik Short Rally Kasterlee

VAS: terugblik Short Rally Kasterlee

De 17de editie van de Short Rally van Kasterlee werd een Nederlandse zege. Maar dat is al jaren de traditie in deze enige rally die nog wordt gehouden in de provincie Antwerpen. Uiteindelijk werd het Erik Van Loon met de Subaru S14 WRC die de sterkste bleek, nadat hij de hele rally lang in gevecht was met zijn landgenoot Bob De Jong.

(persbericht)

Voor sommigen begon deze mooie en zonnige rallydag echter al in mineur. Jurgen Vandeweyer, een Titanic rijder op eigen grond, verloor al in de eerste proef een wiel en voor hem was de oefening onmiddellijk afgelopen. Maar ook stuurkunstenaar Hans Weijs ging even de haag in op KP1 en voor die andere spektakelman, Brecht Hoorne, was het ook al vroeg game over toen hij de BMW met technische problemen aan de kant moest zetten.

Wel goed ging het voor Bob De Jong die, bijgestaan door Erik De Wild, de Hyundai i20 R5 naar de beste tijden loodste op de passages op Looiend. Hans Weijs had graag meegestreden voor de podiumplaatsen maar het was mederijder Bjorn Satorius, die volgens hun afspraak de tweede lus mocht rijden, die de Fiesta tegen een watervat reed. Opgave Weijs. Ondertussen zette Erik Van Loon, met Hein Verschuuren als co, met zijn Subaru S14 WRC de jacht in op de leiders. Hoewel de verschillen nooit echt hoog opliepen, verdrong hij met vijf achtereenvolgende scratchtijden vanaf de zesde proef De Jong van de leiding. Tegen het Subaru WRC geweld van de oude stempel had de moderne Hyundai R5 machine geen verhaal. Zege dus voor Erik Van Loon, met 4.5 seconden overschot op De Jong. Een mooie, en misschien wel verrassende derde plaats was er voor de snelle Deen Casper Nielsen. Die kwam de Opel Corsa Rally 4 van Rallyteam Delplace testen en ging zowaar naar huis met de beker voor de derde plaats!

En de Belgen en de VAS rijders dan? Met een vierde plaats ontpopte Tom Ceuppens, met Thomas Verweider op de vertrouwde BMW 1, zich (mogen we zeggen: nogmaals?) tot de best presterende Belg op deze Short Rally. Wat het verdere VAS regionale gebeuren betreft, moeten we iets dieper in de klassementen zoeken. Daar vinden we op een mooie 15de plaats bijvoorbeeld Claude Debue en Bart Demeyere, met de Opel Ascona als winnaars van het Historic gedeelte. De West-Vlamingen grepen uiteraard ook de winst in hun Divisie 4 (oldtimers) en hielden de hele dag de Mercedes 190 Diesel af van Matthieu Vandoolaeghe en Stijn De Ceuninck, 16de algemeen, tweede bij de Historics en winnaars van de Divisie 5 (Youngtimers). Het werd in Kasterlee een volledig West-Vlaams feestje bij de Historics met op het oldtimer podium naast Debue ook nog Koen Verhaeghe (Ford Escort) en Ronny Declerck (met de Opel Ascona trouwens aan zijn 15de deelname toe!) terwijl bij de Youngtimers naast Vandoolaeghe ook nog Koen Beyne (Peugeot 306) en Glenn Lambert (Opel Kadett GSi) op het podium mochten. Na zijn pech in Staden waren in de Divisie 1-2 Stefaan T’Joens en Greet Passchyn weer helemaal terug met hun Mitsubishi Evo X. Ze haalden er op een 17de plaats algemeen de zege in Divisie 1-2 binnen maar hadden aanvankelijk wel wat moeite om de Renault Clio RS van Christophe en Eddy Henderix van de leiding te zetten.

Nu is het weer even tijd voor nationaal rallygeweld, het regionale kampioenschap is er terug op zaterdag 1 oktober, met de Aarova rally in Oudenaarde.

DIXIT

Han De Bock, organisatie R.T. Titanic

Dit was zeker een wedstrijd om over te doen. Alles verliep nagenoeg perfect met weinig oponthoud en weinig incidenten. De klapper van zoon Van Hoof was de zwaarste, met veel schade aan de wagen, maar gelukkig geen gewonden. Met 89 wagens zat de lijst ook vol. Het afgelasten van een rally in Nederland zorgde ervoor dat ook weer heel wat Nederlanders afzakten, al zijn het anderen dan vroeger. Piet van Hoof is nog altijd herstellende van een ongeval van vorig jaar, dus de clan Van Hoof rijdt iets minder. Maar Van Loon en De Jong maakten er een spannende wedstrijd van en streden voor elke seconde. We startten ook voor het eerst in Retie, met een proef in lijn die voor 70% nieuw was. Daar kregen we goede reacties, zowel van de bewoners voor en na de wedstrijd als van het gemeentebestuur. We hopen dan ook volgend jaar dit concept te kunnen behouden. Kasterlee blijft een specifieke wedstrijd met de tent, het servicepark op de weide, waar men gezellig samen zit en kan barbecueën, en het snelle parcours. Alle rijders kunnen het bevestigen: je rijdt vier keer een lus van twee proeven en dat is vier keer een andere rally. Er wordt zoveel kiezel en grond op de weg gegooid, aan 150 km/u wordt dat een heuse uitdaging. Met 3 publiekspunten, veel publiek en mooi weer verliep alles dan ook perfect, al was het soms druk. Op naar de volgende editie!