De editie 2022 van de 24 Hours of Zolder was, geheel volgens de verwachtingen, loodzwaar. Temperaturen van meer dan 35 graden Celsius vormden een flinke uitdaging voor de deelnemers, waaronder twee Porsche 911 GT3 Cup van Belgium Racing. De wedstrijd stond bol van de neutralisaties en werd zelfs tot tweemaal toe stilgelegd. Belgium Racing, dat de Limburgse klassieker al viermaal op rij won, eindigde ook ditmaal op het podium, na een bijzonder felle strijd.
(persbericht)
Foto’s Jens Mommens
“De 24 Hours of Zolder is altijd een lastige wedstrijd en dat was dit jaar niet anders”, vertelt Belgium Racing teamchef Jan Gabriëls. “De hitte vormde een extra uitdaging, maar al onze rijders hebben knap werk geleverd en de podiumplaats van de Porsche #78 van Michiel Haverans, Marc Goossens, Nico Verdonck en Rodrigue Gillion was een mooie beloning. De Porsche #99 kende een moeilijke wedstrijd, met onder andere remproblemen. Vermoedelijk liggen de hoge temperaturen op zaterdag en de onderbreking met rode vlag mee aan de basis, maar dat moet onderzoek nog uitwijzen. Nadien kreeg de wagen van Dylan Derdaele, Michael Cool, Ziad Geris en Kenneth Heyer ook tot tweemaal toe af te rekenen met problemen aan het linkerachterwiel, waarmee het viertal eveneens heel wat tijd verloor. Soms zit het niet mee en dat was in 2022 duidelijk het geval, want ook de voorbereidingen liepen absoluut niet zoals we verwacht hadden nadat een technisch probleem de wagen op donderdag meer dan een halve dag aan de kant hield.”
“Porsche is normaal een toonbeeld van betrouwbaarheid, maar op donderdag kregen we Murphy op bezoek”, zucht teameigenaar Patric Derdaele. “Na een pitstop, wilde de Porsche #99 plots niet meer starten. Urenlang heeft het team de wagen binnenstebuiten gekeerd, zonder soelaas. Uiteindelijk hebben we tot tweemaal toe enkele elektronische componenten vervangen, waarbij we om kwart voor middernacht terug de baan op konden. De tweede training, de pré-kwalificaties, de superpole en het gros van de nachttraining was toen echter al voorbij, waardoor sommige piloten quasi zonder trainingskilometers aan de start verschenen. Verre van ideaal, maar in zulke tijden toont Belgium Racing zijn kracht. Dylan Derdaele nam de start van de race en vertrok als allerlaatste GT-wagen om na drie kwartier… de leiding te veroveren. Een probleem aan de tankinstallatie van de organisatie noopte ons echter tot een extra stop, waardoor we wat harder moesten pushen. Vervolgens staken er remproblemen de kop op en nadien doken ook nog andere kleine euvels op. Kortom; de #99 stootte deze editie op te veel problemen om een rol van betekenis te kunnen spelen vooraan. Niet zo voor de zusterwagen #78, die de eer redde met een oververdiende podiumplaats.”
“Ik denk dat we vriend en vijand verbaasd hebben”, lacht Marc Goossens die bij de 44e editie van de 24 Hours of Zolder naast rijderscoach ook zelf in het kuipje plaatsnam. “We hebben de race goed ingedeeld, een duidelijke strategie gevolgd en naarmate de race vorderde, zijn we richting de top drie opgerukt. De winnende Audi was een klasse apart en de beste Porsche had enkele snelle en ervaren rijders, terwijl geen van de rijders op onze wagen al een endurancerace had afgewerkt met de laatste generatie Porsche. Realistisch gezien was de derde plaats dus de best mogelijke prestatie en denk ik dat we boven onze gewichtsklasse hebben geknokt. Ik ben blij dat Michiel, Nico, Rodrigue en ikzelf Belgium Racing deze trofee hebben kunnen bezorgen, waarbij vooral Michiel wederom verbaasde met zijn aanpassingsvermogen en snelheid. Op nu naar de volgende race, over één maand!”
Voor de vijfde manche van het Belcar Endurance Championship verlaat het kampioenschap opnieuw de Belgische grenzen voor een wedstrijd op de befaamde Nürburgring, in Duitsland.