In een erg warme en spannende editie van de 24 Hours of Zolder schreven Koen De Mulder, Tom De Boever, Damien Haelterman, Raf Van Belle en Jarno D’Hauw de overwinning in de klasse TA op hun naam met de BMW M2 CS Racing van Profel Racing – JJ Motorsport. Bovendien finishten ze op een indrukwekkende achtste plek in het algemene klassement.
Koen, Tom en Damien begonnen enkele maanden geleden met hun voorbereidingstraject voor deze 24 Hours of Zolder, waarin ze werden gecoacht door Raf Van Belle die ook met hen het stuur deelde. Het jonge talent Jarno D’Hauw, die actief is als rijder in de BMW M2 Cup in Duitsland, vervolledigde de rijdersbezetting op de wagen.
Vanaf donderdag tijdens de trainingen, kwalificaties en superpole wist het team z’n potentieel te tonen door de snelste tijd in klasse op te tekenen. Raf Van Belle (rijder en coach): “We hebben gewerkt naar een setup van de wagen die alle rijders ligt en die ook toelaat om een sterk tempo te kunnen aanhouden tijdens de wedstrijd waarbij we onze bandenslijtage goed kunnen managen.”
In de klasse TA streden er meerdere identieke BMW M2 mee om de overwinning, maar er was echter één verschil met de andere wagens, het ontbreken van een uithoudingstank. Jan Horemans – teammanager: “We hebben inderdaad gekeken om over de optionele endurance benzinetank te kunnen beschikken voor de 24U Zolder voor de wagen, maar deze is momenteel niet leverbaar. Vandaar dat we met de standaard 84L tank dienden aan te treden en een compleet andere strategie qua tankbeurten, piloten- en bandenwissels dienden uit te werken ten opzichte van de competitie”.
Deze strategie heeft duidelijk gewerkt, hoewel dit in het begin van de wedstrijd niet onmiddellijk duidelijk was. Na de eerste 50 minuten wedstrijd kwam de BMW M2 als eerste wagen van het ganse deelnemersveld de tankzone opzoeken en werkten de benzinepompen waar er getankt diende te worden niet behoorlijk. Hierdoor werd er onmiddellijk een tien minuten tijd verloren. Helemaal achteraan terug de baan op en onmiddellijk werd de inhaaljacht ingezet waarbij afwisselend Koen, Damien en Tom het stuur overnamen. Het was Jarno die dan net voor middernacht de wagen terug naar de eerste plek in de klasse terugreed.
Verder door de nacht en in de ochtend konden de verschillende rijdersstints volgens plan worden afgewerkt. Doordat er continu hard gereden diende te worden door de rijders werd er ook erg veel van de remmer gevergd. Hierdoor was een tweede remmenwissel op zondagmiddag nog noodzakelijk.
De bij elkaar gereden voorsprong en nog enkele laatste stints aan een erg hoog tempo (met nog een snelste wedstrijdronde in de klasse op het einde van de race) zorgden voor een voldoende voorsprong om de overwinning in de klasse te kunnen verzekeren.
Koen De Mulder: “Ik ben superblij met deze overwinning en de sterke prestatie van m’n collega-piloten en het ganse team. We hadden een goed trainingsparcours afgelegd met het oog op deze 24U en ook de wagen werd tot in de puntjes voorbereid om zo goed mogelijk hier te kunnen scoren en niets aan het toeval over te laten. Dat dit dan beloond wordt met winst in de klasse is fantastisch.”