Home > #Hoofdnieuws > Zolder 24: het logistieke wonder van Xwift Racing Events

Zolder 24: het logistieke wonder van Xwift Racing Events

Xwift Racing Events is een nieuwe naam in de Belgische autosport, maar wel één die voor een record zorgt tijdens deze 44ste editie van de 24 Hours of Zolder. Initiatiefnemer Pieter Denys brengt met zijn team niet minder dan zeven wagens aan de start van de Belgische uithoudingsklassieker, een record voor de wedstrijd in Limburg. Het Oost-Vlaamse team versterkt de startgrid met vier BMW 325i, waaronder één voor een exclusief vrouwenteam, twee Ligier JS2R en één BMW M2 CS.

Autosportwereld.be sprak met Pieter Denys, bezieler van het initiatief en in het gewone leven zaakvoerder van Xwift, een het gelijknamige transportbedrijf met zetel in Nazareth.

Zeven wagens, dat is 33 rijders, maar ook 50 technische mensen en nog eens 20 logistieke en andere medewerkers, we zijn hier dus met meer dan 100 mensen deze week”, vertelt de man die zelf geruime tijd in VLN op de Nürburgring uitkwam, maar ook de al de 24 Hours of Zolder in de klasse TB won. “We hebben onder meer iemand die louter en alleen het commerciële voor zijn rekening neemt, waarbij Bart eigenlijk vast in dienst is van het team. Hij werkt heel het jaar voor Xwift Racing Events, waarbij zijn taak inhoudt dat hij mensen aantrekt voor ons concept, maar ook een dertigtal track days organiseert, verantwoordelijk is voor de autosportprogramma’s buiten de 24 Hours of Zolder en de man is achter ons VIP-ontvangst hier, waar ook nog eens 270 man op afkomt.”   

De technische kant van de zaak is in handen van Jean-Marc Valckenaere, de man die we kennen van het rallyteam Floral. “We werken met één verantwoordelijke persoon voor alle technische aspecten van het inzetten van de wagens, terwijl iedere wagen op zich nog een verantwoordelijke heeft waarmee gecommuniceerd wordt. Dat is een hele organisatie, maar we creëren eigenlijk een bubbel rond iedere wagen, tot mensen toe die zich bezighouden met de opvang van de rijders enz. Daarenboven zijn er ook nog twee kine voor de rijders, wat op zich voldoende moet zijn. We hebben gelukkig ook voldoende ruimte in de boxen, waardoor de teams comfortabel kunnen werken.”   

Meer dan 100 mensen, dat betekent ook maaltijden voor zoveel mensen: “We koken tweemaal zelf, op dinsdag- en woensdagavond”, aldus Lieven, het logistieke wonder van het team. “De rest van de week worden de maaltijden aangeleverd, zonder aan kwaliteit in te boeten. We bestellen zo’n 20% meer dan nodig, wat op zich wel handig is, voor onvoorziene gasten, mensen die tweemaal hetzelfde willen… Maar het is een hele opdracht om alles rond te krijgen en het is vast en zeker geen kleine operatie.