Home > #Hoofdnieuws > TotalEnergies Spa 24: de Belgen aan het woord – Laurens Vanthoor

TotalEnergies Spa 24: de Belgen aan het woord – Laurens Vanthoor

Tweemaal won hij al de 24 Hours of Spa en dat met twee verschillende constructeurs: Laurens Vanthoor is zonder meer één van de beste Belgische GT-rijders ooit. In 2023 verandert de Limburger het geweer van schouder en wordt hij één van de speerpunten van Porsche voor het nieuwe LMDh-programma en zal hij op zoek gaan naar een zege in de 24 uur van Le mans. In Spa wil hij ondertussen een derde zege, maar dat zal, gezien de problemen tijdens de kwalificaties op donderdag geen makkelijke opdracht worden.

Foto: © SRO

Natuurlijk wil ik hier winnen en die derde zege op zak steken, dan zou het verhaal in de Ardennen voor een stukje afgerond zijn, want vijfmaal winnen zoals Eric van de Poele, is in de huidige omstandigheden met zoveel merken en favorieten gewoon onmogelijk geworden. Records houden me ook niet echt bezig. Ik wil vooral overal succesvol zijn, dus ook hier”, opent Vanthoor het gesprek.

Het klopt dat we niet meteen in een ideale situatie aan de race beginnen, maar ik maak me geen zorgen”, blikt Vanthoor op de kwalificaties van donderdag terug. “Er was een probleem met een remleiding en voilà, dat was het dan. Nu gaan we op geen enkele manier wanhopen, want de race hier wordt een ‘Amerikaanse’ wedstrijd met mogelijk veel safety cars en dus is het belangrijk om in dezelfde ronde als de leiders te blijven. Verder gaan wij onze race rijden zonder ons te overhaasten. Onze auto heeft iets minder downforce, maar zal zeer snel op de rechte lijn zijn. Dat maakt het iets ‘veiliger’ om in te halen en plaats na plaats weer naar voren te rijden. En verder is het zaak om uit de problemen te blijven, zoals in iedere uithoudingsrace.”

Waarom Laurens Vanthoor veel safety cars verwacht, legt hij ook graag uit: “Vooreerst is het nieuwe circuit van Spa-Francorchamps schitterend, in tegenstelling tot wat hier en daar verteld wordt. Uiteraard zijn er de grindbakken en daar moet je als rijder gewoon rekening mee houden. Het probleem ligt bij het gravel op de piste en het feit dat de banden daar gevoelig aan zijn en bovendien gaan we sneller en sneller wat de banden meer onder druk zet. Waarom daar geen antwoord op is gevonden, weet ik niet, maar het risico op lekke banden is dus groter geworden. Het wordt in ieder geval een race die mij zal doen denken aan de manier van racen in de VS en dat opent perspectieven.”  

Spa is voor Laurens Vanthoor een belangrijke race, maar “er zijn misschien wat veel wagens aan de start, toch van uit mijn perspectief. Het is en blijft uiteraard een grote race voor de GT-constructeurs en daarom willen wij hier ook winnen.