Het was ‘hot’ op en rond het circuit van Spa-Francorchamps tijdens het weekend van de Spa Euro Race. Heel wat incidenten tekenden het verloop van de twee races, waarin de Nederlands-Belgische Ford Fiesta Sprint de piste deelde met de Nederlandse Mazda MX-5 Cup.
(Persbericht)
Race 1: Toch winst voor Philippe Huart
Op basis van de omgekeerde Top 5 kwam Nederlander Gianni Van de Craats het beste uit de startblokken en nestelde een indrukwekkende Ellis Spiezia zich prompt op de tweede plaats, en dus eerste Belg, en hij verdedigde die plek tot en met het ingaan van Combes! Daar kreeg Fin Rajala een tik, hij tolde rond en in zijn dolle vlucht deelden Van Soelen, Van Lil en Abeloos in de klappen. Meteen Safety Car-procedure, te meer daar de Fin uit het wrak diende bevrijd te worden en de medische dienst moest uitrukken.
Na het ruimen van het puin, volgde een herstart, beperkt tot 25 minuten. Zonder de onfortuinlijke Rajala, Van Soelen, Van Lil en Abeloos. Vrij snel slaagde Philippe Huart erin de leiding over te nemen – na een indrukwekkend inhaalmanoeuver in Blanchimont – en een beetje uit te lopen op een groepje vechters bestaande uit Van de Craats, Spiezia, De Backer, Czyz, Roodenburg, Olejniczak, Vanspringel en iets achterop Pauwels. Nadat Vanspringel in Blanchimont even het grind opzocht en De Backer erin was geslaagd door te stoten naar de tweede plek en Huart in het visier te nemen, moest Coekelbergs met een stukke versnellingsbak aan de kant. De #95 Azerti viel stil, net voor de finishlijn en die gevaarlijke positie noopte de koersdirectie om de race, opnieuw, te neutraliseren via de virtuele safety car. Op dat ogenblik leidde Huart nog steeds algemeen, voor De Backer en in de Belgische Top 3 kregen zij het gezelschap van een andermaal sterke Spiezia, voor Pauwels, Vanspringel en Feyaerts. Van zodra de auto van Coekelbergs getakeld kon worden, bleef de SC-procedure evenwel gelden want een Mazda had een wiel verloren.
Toen de race, eindelijk, herstart werd, bleven er nog een kleine vijf minuten te gaan en het moet gezegd zijn dat het close pak Fiesta’s – met vier vooraan op één lijn – indrukwekkend, ja, schrikbarend was om te zien! In tegenstelling tot wat we vreesden, geraakte de bende zonder kleerscheuren voorbij Combes en later Blancimont, met één man erin was geslaagd zich vooraan te nestelen en die heette Tomas De Backer. Achter De Backer vochten Roodenburg, Olejniczak, Czuz en Huart (die zich in de herstart liet verrassen) voor de tweede plek in de virtuele Nederland-België, met hun in kielzog Pauwels (“ik voelde mij nooit in mijn sas”), Van de Craats en Spiezia, die in het tumult enkele plaatsen had moeten prijsgeven. Bij het ingaan van de laatste ronde behield De Backer de leiding in het algemeen klassement, voor Olejniczak.
Na het bekijken van de onboard-beelden – uit verschillende hoeken – bleek dat Tomas De Backer de veroorzaker was van het ongeval met Rajala en hij verloor, op basis van het algemeen klassement van de race, vier plaatsen (en 2 strafpunten op de vergunning), maar in de zuiver Belgische uitslag redt de rijder van de #97 Ford Peerlings de meubelen (en de punten) met een tweede plaats, achter ‘winnaar’ Philippe Huart, voor Kobe Pauwels. Ford Peerlings kleurde andermaal het podium en Philip Peerlings mocht hoe dan ook mee op het podium als winnaar in het Ford Dealer Team Championship.
In de Junior bleef De Backer winnaar, voor Kobe Pauwels en nieuwkomer Ellis Spiezia. In de Dutch Belgian Super Star schoof Pool Aleksander Olejniczak één plek op en won daar voor Philippe Huart en Sen Roodenburg.
Uitslag Race 1: Huart, 7 ronden; 2. De Backer; 3. Pauwels, op 1.138; 4. Spiezia, op 2.182; 5. G. Vanspringel, op 5.806; 6. Feyaerts, op 13.721; 7. Coekelbergs, op 6 ronden; Niet geklasseerd: Van Lil, Abeloos.
Uitslag Race 1 Dutch Belgian Super Star: 1. Olejniczak; 2. Huart; 3. Roodenburg, 4. Van de Craats; 5. De Backer; 6. Pauwels; 7. Czyz; 8. Barewijk: 9. Spiezia; 10. Kosterman; 11. Zagorski; 12. G. Vanspringel; 13. Feyaerts; 14. Cox; 15. Coekelbergs. Niet geklasseerd: Rajala, Van Soelen, Van Lil, Abeloos.
Race 2: Tomas De Backer scoort volle pot
Ook de tweede race verliep tumulteus. Kobe Pauwels profiteerde volop van zijn Belgische ‘pole position’ en ging meteen aan de leiding rijden van het voltallige Ford-startveld, waar we het bij de Belgen zonder Van Lil en Coekelbergs moesten stellen. In Blanchimont liep het evenwel verkeerd voor de rijder van de #196 Ford Peerlings: de auto ging aan het schuiven en bij het ‘landen’ in de bandenmuur liep hij letsels aan de rug op – hij bleef bij bewustzijn -, hetgeen de hulpdiensten noodzaakten om de onfortuinlijke rijder voorzichtig uit het het wrak te tillen en over te brengen naar de medische antenne van het circuit.
De safety car rukte uit en de race werd met de rode vlag stilgelegd. Met nog 22’ op de teller volgde een herstart, waarbij Tomas De Backer in de Raidillon knap Van Soelen weghield van de leiding, maar… Pool Olejniczak maakte in de historische helling een stuurfout en knalde tegen de vangrails. Opnieuw volgde een lange neutralisatie. En bij de zoveelste herstart ging deze keer het voordeel naar Alan Czyz, die andere Pool en trouwe deelnemer aan de Belgisch-Nederlandse Ford-merkencup. Hij werd achternagezeten door een groepje, waar Huart het commando in handen nam, voor Van Soelen en De Backer.
Eén ronde stelde Huart orde op zaken en achter de nieuwe leider had Czyz alle moeite om De Backer, Van Soelen en Roodenburg achter zich te houden. Niettemin slaagde de Pool van de #46 Nowicki Auto Serwis erin om zich los te werken en opnieuw aansluiting te vinden bij leider Huart. Ook de anderen keerden sterk terug op Huart en vechtende op een zakdoek sneden zij onbeslist het Combes-gedeelte aan. Opnieuw rukte Huart zich los, terwijl Roodenburg ondertussen doorstoomde naar de 2de plek, voor De Backer en Czyz. In wat de finale ronde zou worden, liet Huart zich verrassen door een aanval van een onstuimige Roodenburg en zakte naar de 4de plaats. Aan de spits haalde De Backer nog alles uit de kast om de Belgische eer te redden – hij wist zich even tussen Van Soelen en Czyz te wringen – maar uiteindelijk moest hij zowel Roodenburg, Van Soelen als Czyz voorlaten en vrede nemen met 4de plaats in de Dutch Belgian Super Star ofte Nederland-België, waarin Bas Koeten Racing voor een dubbelslag zorgde.
In de Belgische hiërarchie daarentegen deed de rijder van de #97 Ford Peerlings een goede zaak. Hij pakte de volle pot, voor Philippe Huart en een andermaal verrassende Ellis Spiezia. De jonge Amerikaan rekende hiervoor op de piste af met Geoffrey Vanspringel en hij ging uiteraard voor de tweede plaats in de Junior, achter De Backer. Tom Feyaerts hield op zijn beurt zijn Ford-collega Benjamin Abeloos mooi achter zich, nadat de rijder van Ford AB Automotive zich in de kwalificaties de snellere had getoond van de meer ervaren team-owner/rijder van FordStore Feyaerts. In het Ford Dealer Team Championship ging, eens te meer, de grootste beker naar Ford Peerlings, 1-2 met het duo De Backer-Huart.
Volgende en meteen al vierde afspraak van de Ford Fiesta Sprint Cup vindt plaats op 5, 6 en 7 augustus op TT Circuit Assen met de traditionele Jack’s Racing Days.
Uitslag Race 2: 1. De Backer, 7 ronden; 2. Huart, op 0.255; 3. Spiezia, op 8.694; 4. G. Vanspringel, op 9.205; 5. Feyaerts, op 31.099; 6. Abeloos, op 32.336; Niet geklasseerd: Pauwels, Van Lil, Coekelbergs
Uitslag Race 2 Dutch Belgian Super Star: 1. Roodenburg; 2. Van Soelen; 3. Czyz; 4. De Backer; 5. Barewijk; 6. Huart; 7. Zagorski; 8. Van de Craats; 9. Spiezia; 10. G. Vanspringel; 11. Kosterman; 12. Feyaerts; 13. Abeloos; 14. Cox; 15. Olejniczak. Niet geklasseerd: Pauwels, Rajala, Van Lil, Coekelbergs