Home > Circuit > 100 Series Spa: het meest competetieve startveld ooit

100 Series Spa: het meest competetieve startveld ooit

Na het succes van de Magny-Cours Cups, maakt de 100 Series by BGDC voor het eerst dit seizoen kennis met het circuit van Spa-Francorchamps. Op vrijdag en zaterdag worden er twee wedstrijden betwist in het kader van de 25 Uur VW Fun Cup. Met 36 bolides die officieel zijn ingeschreven en de deelnemers van de Britse 750 Motor Club, wordt het dringen geblazen op het 7 kilometer lange circuit in hartje Ardennen.

Foto ©: 100 Series

Zo worden in de zeer competitieve Divisie 3 twee Ligier JS2-R aangekondigd. Ze zullen worden ingezet door SK Racing voor de Fransen Thomas Morel, Franco Lemma en Jérôme Dacosta aan de ene kant en voor Patrick Eburderie en Benjamin Fournier aan de andere kant. Deze bolides en hun Franse rijders zullen het opnemen tegen de twee wagens van Australische origine: de MARC Focus V8 van Raphaël van der Straten en Nathan Vanspringel, en de MARC BMW V8 van Chris Van Woensel, Dirk Mertens en Maurits Van Egdom. Daarbij komt dan nog de iets traditionelere en oudere Porsche 996 GT3 Cup van de Nederlanders Johan en Michael Van Peperzeel. 

Dat de Divisie 4 het jachtterrein is geworden van de Porsches, is ondertussen voor iedereen duidelijk. Na de sterke prestatie dat de ploeg van Belgium Racing gaf in Magny-Cours, werd nog een andere 911 aangekondigd. Deze wordt ingezet door RKC Motorsport voor Jonathan Simmonds en voor een Brit, John Murray. De Nederlanders van PG Motorsport hebben hun twee Cayman ingeschreven voor Michel Arfman en Patrick van den Berg enerzijds en ‘Karl White’ en Paul Geeris anderzijds. Deze bolides nemen het op tegen een handvol gelijkaardige modellen in handen van de Nederlanders Maarten en Mees Roos, Ferhat en Evren Yondem, maar eveneens in handen van de Belgen Denis Vanmol, Fred Bouvy en Marc-Olivier Van Oppens en ook Rolph Lietart en Jarne Geussens.

De lijst van kandidaten voor de hogere niveau’s van het klassement wordt vervolledigd door de beste wagens van de Divisie 2. Dat zijn de goed gekende Peugeot 308 van Caren Burton en Damien Dussoul, de Cupra van Yardy Hoogwerf en Steven Teirlinck, de Seat Leon van Manfred Verbeke en Denis Smets, en ook nog de Peugeot RCZ Cup van Fabrice Massin en Pierre Leonard.

Interessant wordt ook de strijd in de Klasse F van de Divisie 2. Daar zien we de BMW Z4 van Guillaume en André Patze tegenover de BMW M3 van Olivier Hertsens en Sébastien Francis, en de Seat Leon Supercopa Mk2 van Eric De Boeck en Jean-Luc Peigneur.

Het wordt warm bij de 2 liters

Als er al een categorie is die de wind in de zeilen zal hebben op vrijdag en zaterdag, dan is dat de Klasse B van de Divisie 1. De Vauxhall Astra Coupé van Philippe Ménage en Guy Katsers blijft er een vaste waarde. Maar we noteren er de komst van een Toyota GT86 die zal worden gedeeld door José Close, goed omringd door Chloé Van Hove en Lucia Sirianni. Deze Japanse wagen zal zijn plaats proberen af te dwingen tussen de Honda Civic van Patrick Van Billoen en Navric De Laet, Christian Franken en Alain De Coninck, maar ook die van Ricky Coomber en Mark Simmons. Tevens is er ook een hele horde aan Renault Clio Cup met daar in de hoofdrollen Hervé Deger, François Jeukenne en Jérôme Heinen, Nicolas Busschaert en Nicolas Van Zandycke, Yvan Muller, Philippe en Florence Hortulanus, Henri Franken, Martin Franken en Eric Duthoit, Patrick Asnong en Fred Faucon, en ook nog Ruben Alejo Gonzalo en Olivier Debroux.

Van de kant van de 1600cc wagens van de Klasse A, wordt er een gevecht met vier verwacht tussen de Honda Civic van Marco Van Belle, de Citroën Saxo van Eric en Renaud Lambert, de Renault Clio II van Rogier Van Kuyk en Thomas Leten, en de Peugeot 206 van Patrick Vander Eecken en Nicolas La Monica. Opgelet ook voor de BMW die wordt ingezet in de Klasse D door het Spork Racing Team, terug van weggeweest met Jimmy Adriaenssens en Ken Peeters aan zijn zijde.

Met de bolides van de Britse competitie 750 Motor Club , zien we vlot 60 wagens die op Francorchamps het spektakel zullen garanderen. De debatten zullen aanvangen op vrijdag met een kwalificatiesessie van 60 minuten tussen 10u25 en 11u25, voor Race 1, over een duur van 100 minuten tussen 15u35 en 17u15. Race 2 wordt gehouden op zaterdag tussen 11u00 en 12u40.