De Subaru Impreza… een mythische naam in de autowereld en zeker in de autosport. Wij reden recent met de vijfde generatie van de wagen, in een benzine 1.6i CVT Premium uitrusting en keerden tevreden terug.
Subaru werkt sinds enige tijd met het Subaru Global Platform en het Japanse merk gebruikt dat vandaag (terecht) prominent in zijn communicatie naast die andere typische kenmerken, met name de boxermotor en de symmetrische vierwielaandrijving. Het Subaru Global Platform zorgt onder meer voor een veel lager zwaartepunt en een hogere stijfheid van de wagen, wat wij op de weg uiteraard voelen. Wij zijn en blijven echter vooral gecharmeerd door de permanente vierwielaandrijving van het merk, een systeem dat het koppel steeds op ideale wijze over de vier wielen verdeelt. Dat resulteert in een stabiel rijgedrag, zelfs op wegen waar andere wagens de handdoek in de ring moeten gooien. We reden met de Impreza in bijzonder slecht weer en het viel op dat de wagen in alle omstandigheden een zeer veilig gevoel geeft.
Voorlopig heeft Subaru maar één motorversie van de Impreza beschikbaar, een 1.6 liter benzine met 114 pk en 150 Nm koppel en dat is misschien wat jammer. De Subaru Impreza is zo zeker niet meer die sportieve icoon van weleer, wel een wagen die over prima rijkwaliteiten beschikt, heel comfortabel is en je prima van A naar B brengt, maar zeker ook enkele paarden meer aankan dan de 114 die er vandaag onder de motorkap huizen. Zeker het prima chassis en dito wegligging blijven met 114 pk een beetje op hun honger.
Verder beschikt de Impreza van de vijfde generatie over een mooie actieve en passieve veiligheidsuitrusting en is het rijcomfort prima voor het segment. De Impreza is er vanaf 21.495 euro.