Foto: Maxime Oosten
Met opnieuw een dubbelzege in de BMW M2 CS Racing Cup Benelux heeft Maxime Oosten laten zien dat hij dit tweede seizoen van de klasse de te kloppen rijder is. Op het Belgische circuit van Zolder kwam hij in beide races als eerste over de finish, al was daar in de tweede race wel een flinke inhaalrace vanaf de tiende positie voor nodig.
Op de net iets meer dan vier kilometer lange circuit van Zolder, stond Maxime Oosten aan de start van alweer het derde evenement in de BMW M2 CS Racing Cup Benelux. Omdat hij ook in de Duitse BMW M2 Cup racet is dit zelfs het vierde evenement van dit seizoen en is de BMW M2 voor de jonge Fries inmiddels een vertrouwd strijdwapen. Met de dominante races op Hockenheim nog vers in het geheugen was Oosten benieuwd of hij opnieuw voor de zeges zou kunnen strijden. Circuit Zolder is immers voor veel rijders bekend terrein, terwijl de meesten nog niet eerder op de Hockenheimring hadden gereden. Met als nieuwe tegenstander de DTM-rijder Esteban Muth besefte de 18-jarige Fries dat hij er een geducht tegenstander bij had.
Na de verplichte pitstops had één van de deelnemers flink wat olie op de baan gegooid en het hele veld werd de pitstraat ingestuurd met een code rood. Even was onzeker of het opruimen van de olie te lang zou duren en de race hiermee ten einde was, maar gelukkig konden ze weer opnieuw gaan racen. Met nog negen minuten op de klok in de eerste race volgde er een herstart en opnieuw was Oosten attent. Muth was inmiddels teruggevallen en na 26 ronden kwam de inwoner van Beetsterzwaag met een voorsprong van ruim acht seconden over de finish, zijn vierde winst op rij.
Met opnieuw Muth naast hem op de eerste startrij begon Oosten met dezelfde intentie aan de tweede race. Dit keer probeerde Muth hem buitenom in de eerste bocht voorbij te gaan. Op volle snelheid gleed de BMW M2 van Oosten echter ver naar buiten en raakte daarbij licht de auto van Muth, die daardoor door de grindbak reed. De wedstrijdleiding oordeelde dat de schuld bij Oosten lag en bestrafte hem met een drive through penalty.. Na het ondergaan van de straf kwam Oosten als tiende de baan weer op en daarmee leek een podiumplek niet haalbaar. Toch ging hij er vol voor en met resultaat, want hij klom elke ronde verder naar voren. Toen een rijder crashte kwam ook nu de safetycar in de baan en daarmee kwam het veld weer bij elkaar. Na de pitstop en de herstart lag hij al derde en hij wist dat de rijders voor hem binnen bereik waren. In de 22ste ronde nam hij de leiding over en de elf ronden die nog volgden wist hij nog een voorsprong op te bouwen van ruim elf seconden. Daarmee is zijn vijfde zege op rij een feit en heeft Oosten nu 117 punten in het klassement van de BMW M2 CS Racing Cup Benelux.