In Le Mans was de zege in de 90ste editie van de grootste race ter wereld voor de Zwitser Sébastien Buemi, de Nieuw-Zeelander Brendon Hartley en de Japanner Ryo Hirakawa. In hun Toyota GR10 Hybrid hielden ze na 24 uur iets meer dan twee minuten over op hun teamgenoten Mike Conway, Kamui Kobayashi en José Maria Lopez. De derde plaats in Le Mans was voor Glickenhaus met het trio Ryan Briscoe, Richard Westbrook en Franck Mailleux, meteen het eerste podium voor de Amerikaanse constructeur in Le Mans. In LMP2 was de zege voor het Jota-trio Gonzalez-Da Costa-Stevens, terwijl in LMGTE Pro Porsche de laatste zege ooit pakte, met Bruni-Lietz-Makowiecki en Aston Martin de zege pakte in LMGTE Am met de TF Sport dankzij Keating-Chaves-Sörensen.
Toyota kende letterlijk één waarschuwing tijdens deze misschien wat zoutloze editie van de 24 uur van Le Mans. De #7 verloor een ronde met een elektronisch probleem en meteen was de race beslist. De #8 won en dat zonder ook maar één optonthoud. Voor Sébastien Buemi is het de vierde zege al, na 2018, 2019 en 2020, voor Brendon Hartley de derde, na 2017 en 2020. Buemi komt zo op gelijke hoogte van Yannick Dalmas, Henri Pescarolo en onze landgenoot Olivier Gendebien. Voor Ryo Hirakawa is het een eerste zege in drie deelnames en hij is de vijfde Japanner die een overwinning in Le Mans behaalt. Ook voor Toyota is het de vijfde (opeenvolgende) overwinning in de Franse uithoudingsrace.
Met Toyota op één en twee en Glickenhaus op drie en vier lijken de nieuwe Hypercars klaar voor de toekomst, maar vooral voor een toekomst met meer constructeurs, want de zege voor Toyota was iets te voor de hand liggend. Met Porsche, Ferrari, Cadillac, Acura en Peugeot als concurrenten in 2023 en later ook BMW, Lamborghini of andere Alpine, oogt de toekomst van de uithoudingsracerij vanaf nu ook veel mooier dan de voorbije jaren.
Jean Glorieux op podium in Le Mans
In LMP2 was het dus al JOTA wat de klok sloeg, met een zege voor Gonzalez-Da Costa-Stevens en een derde plek voor Rasmussen-Jones-Aberdein. Tussen hen in eindigde de Prema Oreca 07 van Kubica-Deletraz-Colombo. WRT moest het stellen met een tiende en een zeventiende plaats. Mooie prestatie echter wel van het Luxemburgse DKR Engineering dat in LMP2 Pro/Am bij het debuut naar een derde plek reed, onder meer met rookie Jean Glorieux.
GT afgang voor Corvette, Porsche en Aston winnen
Voor de klasse LMGTE Pro was het de laatste afspraak, voor de klasse in 2023 eerst moet plaatsmaken voor één klasse LMGTE Am en in 2024 door LMGT3 zal vervangen worden. Porsche won in die klasse met enkel professionele rijders, maar niet met Laurens Vanthoor die na een lekke band genoegen moest nemen met een vierde plaats. Bruni-Lietz-Makowiecki deden het voor twee Ferrari 488 GTE Evo. Corvette verloor een bijna zekere zege en verdwijnt voor even uit de GT-paddock.
In GTE Am was de zege voor TF Sport Aston Martin dankzij Keating-Chaves-Sörensen, voor de Weathertech Racing Porsche en de tweede Aston Martin van Northwest AMR. Jan Heylen (Dempsey-Proton Racing) werd vijfde, Sarah Bovy (Ferrari) zevende en Alessio Picariello, na een late schuiver van zijn teamgenoot Andrew Haryanto in de Porsche 911 RSR elfde, daar waar een podium altijd een optie is gebleven voor misschien wel de revelatie van deze editie.
Opvallend in deze editie van de 24 uur van Le Mans was de onwaarschijnlijke betrouwbaarheid van de wagens, met 53 teams aan de finish, een absoluut record in Le Mans na dat van 2017 met 48 bolides aan de finish. Ook was er maar één tussenkomst van de safety car, behoorlijk ongezien in de voorbije jaren.
Het doek mag daarmee vallen over een laatste editie voor de 100ste verjaardag van de 24 uur van Le Mans en een editie waar de constructeurs elkaar weer met alle middelen zullen bekampen.