[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_image _builder_version=”3.0.72″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2018/01/LOEB-SS1.634.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” sticky=”off” align=”left” always_center_on_mobile=”on” border_style=”solid” force_fullwidth=”off” /][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]
523 avonturiers verdeeld over 335 voertuigen zijn gisterenavond in Lima van start gegaan in de 40ste Dakar. 139 motorrijders, 49 quads, 103 wagens en 44 trucks reden over het startpodium. Bij de wagens is het Belgische Overdrive zeer goed gestart, met winst voor Nasser Al-Attiyah (Toyota), die 25 seconden sneller was dan zijn teamgenoot Bernhard Ten Brinke (Toyota). Met Giniel De Villiers (Toyota) op de 6de plaats en Lucio Alvarez (Toyota) op de 7de plaats hebben de troepen van Jean-Marc Fortin, vier wagens in de top-10.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]
“Dit is een mooi resultaat maar laat ons rustig blijven. Dit was slechts een rit van 31 km maar we staan er meteen,” zegt Jean-Marc Fortin. “Op vlak van navigatie was het best pittig want Sébastien Loeb reed verloren en verliest toch al wat tijd. Het belangrijkste voor ons is dat de wagen in de duinen competitief was. Bernhard Ten Brinke deed het uitstekend met zijn tweede plaats. Morgen begint de Dakar echt en het wordt een speciale dag. Een rit van 267 km met enkel duinen en met de wagens die voor de motoren starten. Nasser vertrekt morgen om 06.00 u als eerste richting woestijn. Hij heeft dat al eerder gedaan, maar het is toch altijd een beetje spannend. We zien wel wat het wordt. Hoe dan ook hebben we morgenavond, na afloop van de eerste grote afspraak van deze Dakar, toch al min of meer een beeld over de waardeverhoudingen bij de teams.”
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]
Loeb kende bovendien wat remproblemen op zijn Peugeot 3008 DKR Maxi.”Ik kende meteen remproblemen“, aldus Loeb. “Het was erg moeilijk zonder remmen en ik wilde verder geen enkel risico nemen. De problemen zouden moeten opgelost worden in de service.”
Geen enkele Peugeot haalde de top-10 van de proef, met Peterhansel als snelste op plaats 11. Loeb start straks als 29ste. Jakub Przygonski en Tom Colsoul werden in hun MINI 9de.
[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_image _builder_version=”3.0.72″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2018/01/84293d2c-074d-4a46-9383-c37979ba40a5-1.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” sticky=”off” align=”left” always_center_on_mobile=”on” border_style=”solid” force_fullwidth=”off” /][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_image _builder_version=”3.0.72″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2018/01/Stage-1_Lima-Pisco_Dakar-Ralley-2018_Team-PEUGEOT-Total_6.1.18_Red-Bull-Content-Pool_1.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” sticky=”off” align=”left” always_center_on_mobile=”on” border_style=”solid” force_fullwidth=”off” /][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]
Klassement na dag 1:
- Nasser Al Attiyah (QAT) / Matthieu Baumel (FRA), Toyota 4WD, 14m22s
- Bernhard Ten Brinke (NLD) / Michel Perin (FRA), Toyota 4WD, +25s
- Nicolas Fuchs (PER) / Adrian Mussano Fernando (ARG), Borgward 4WD, +34s
- Bryce Menzies (USA) / Peter Mortensen (USA), Mini 2WD, +38s
- Nani Roma (SPA) / Alex Haro Bravo (SPA), Mini 4WD, +53s
- Giniel de Villiers (ZAF) / Dirk von Zitzewitz (ZAF), Toyota 4WD, +54s
- Lucio Alvarez (ARG) / Robert Howie (ZAF), Toyota 4WD, +1m12s
- Mikko Hirvonen (FIN) / Andreas Schulz (DUI), Mini 2WD, +1m36s
- Jakub Przygonski (POL) / Tom Colsoul (BEL), Mini 4WD, +1m45s
- Martin Prokop (TSJ) / Jan Tomanek (TSJ), Ford 4WD, +2m04s
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]