Foto ©: Red Bull
De eerste twee vrije trainingen in de Grand Prix van Azerbeidzjan zitten erop. Sergio Perez (Red Bull) was de snelste in de eerste vrije training, Charles Leclerc (Ferrari) in de tweede. Het Formule 1-weekend is nog lang, maar er zijn al wat interessante zaken vastgesteld.
Het leek erop dat Red Bull het circuit sneller onder de knie had dan hun rivalen. In de eerste sessie waren ze het eerste team dat harder begon te pushen en ze eindigden bovenaan met Sergio Perez. Veel ronden werden onderbroken door verschillende gele vlaggen, maar Charles Leclerc eindigde in de tweede sessie op de eerste plaats. Sergio Perez en Max Verstappen maakten de top drie compleet, met Carlos Sainz achter Fernando Alonso. Het lijkt erop dat Red Bull er sterker voor staat, maar Ferrari zit niet ver.
De langzame bochten van Monaco waren meer in het voordeel van de Ferrari’s dan Red Bull. Dit gaf Ferrari het voordeel in de kwalificatie, waardoor ze de eerste rij van de grid konden vastzetten. Hoewel het circuit van Baku ook een stratencircuit is, is het een heel ander beest. Het circuit van dit weekend heeft een aantal langzame bochten, waaronder de beroemde kasteelsectie in het middelste deel van de ronde. Maar, het circuit heeft het langste rechte stuk op de Formule 1 kalender. Iets dat meestal in het voordeel is van de Red Bull auto vanwege hun power unit prestaties en rechtlijnige efficiëntie als het gaat om aerodynamica.
Ferrari noteert de snelste tijden in sectoren één en twee. Alonso verpestte het Italiaanse feestje met een snellere tijd in sector drie, maar van cruciaal belang is dat Leclerc voor Verstappen blijft, ondanks het extreem lange rechte stuk. Dit is een teken dat Ferrari voor een set-up heeft gekozen die echt geschikt is voor snelheid op rechte stukken, maar er ook in is geslaagd om geen tijden te verliezen in de sectoren met lage snelheid.