Laurens Vanthoor is al aan zijn zevende 24 uur van Le Mans toe en de Limburger doet dat amper twee weken na zijn zeer emotionele 24 uur van de Nürburgring. De 31-jarige Vanthoor deelt zijn officiële Porsche 911 RSR met Michael Christensen en Kevin Estre met als doel de allerlaatste zege ooit in LMGTE Pro weg te kapen, zijn tweede na de editie van 2018, uiteraard ook met Porsche.
Foto’s: © Autosportwereld.be en Porsche
“24-uursrace betekenen voor mij hevige emoties dit seizoen”, vertelt Vanthoor aan tafel bij Autosportwereld.be. “Na Daytona volgde de Nürburgring en ik hoop dat Le Mans en later Spa andere emoties zullen teweegbrengen en dan heb ik het vooral over de vreugde na een nieuwe winst.” Vanthoor won al in Le Mans en heeft ook al twee zeges in Spa op zijn naam staan.
In Daytona leverde Vanthoor een episch gevecht met Mathieu Jaminet in de slotfase van de race en uiteindelijk zag Vanthoor de zege aan zich voorbijgaan. “Die eindfase heeft ongelofelijk veel teweeggebracht, ik denk dat ik meer berichten heb ontvangen dan na een zege waar ook. Ik heb de indruk dat heel de wereld die beelden heeft gezien. Het was zeer vreemd, want bij mij blijft de smaak van verlies hangen, de mensen onthouden een schitterend gevecht, dat blijkbaar heel wat fans heeft bekoord.”
Wat volgde was een rollercoaster van emoties op de Nürburging na een incident op de piste met zijn broer Dries, die later de race zou winnen. “Tja, ik heb alles verteld en ondertussen kijken we alweer vooruit naar de volgende wedstrijden. Echter, ook uit zo’n hoofdstuk uit je racecarrière trek je lessen en je wordt er sterker van. Wat me wel stoorde was een bepaalde Belgische berichtgeving die het had over ‘excuses aan Dries’, waar die dat halen weet ik niet, maar Dries en ik hebben op vraag van Audi meteen een gesprek gehad onder broers en dat vooral om Dries de kans te geven zich weer op de race te focussen. Ik heb mijn excuses aangeboden aan Porsche en mijn teamgenoten, maar Dries had gewoon een goed gesprek nodig om weer vol te kunnen racen. Jammer dat dan zoiets geschreven wordt.”
“Alles is verenigd om te kunnen winnen”
Als het over Le Mans gaat, vindt Vanthoor dat alles verenigd is om te winnen. “Het zijn de mensen waarmee ik graag werk en waarmee ik ook al succesvol ben geweest, inclusief de ingenieur waarmee ik al bij WRT werkte. Echter we moeten het scenario vermijden van de voorbije jaren waarbij Porsche wel snel was over één ronde, met de polepositie als trofee, maar in de race niet mee kon dingen naar de zege. Ik heb vertrouwen in de verantwoordelijken voor de Balance of Performance, dat het dit jaar wel goed zal zijn.” Vooorlopig is Porsche bij de les en het team straalt een zekere rust uit, in tegenstelling tot 2020 en 2021.
Le Mans is ook voor Laurens Vanthoor nog steeds een grote wedstrijd, ook bij zijn zevende deelname: “de meest mythische in de wereld, ik kijk zelfs nog steeds uit naar de parade op vrijdag. Zeker nu de fans er weer bij mogen zijn na twee jaar corona. De goesting is er weer en autosport leeft, dat merkte ik ook op de Nürburgring waar ik niet minder dan 5.000 volgers op Instagram bijkreeg in één weekend.”
Wat de toekomst betreft, is Vanthoor uiteraard op Porsche gefocust en dus op de kans om met het Duitse merk Le Mans te winnen, iets wat overigens dit jaar veertig jaar geleden is voor ons land. In 1982 won Jacky Ickx met Porsche immers voor de zesde en laatste maal* de grootste race van de wereld.
“Begin juli volgt er een eerste aankondiging van Porsche over de rijders voor het LMDh-project, maar ik kan niet meer over zeggen”, aldus Vanthoor die volgens onze informatie wel al met de wagen gereden heeft en die naar alle waarschijnlijkheid deel van het project zal uitmaken. De aanwezigheid van Vanthoor in DTM en dus het feit hij niet meer in de VS racet, maken het waarschijnlijker dat we Vanthoor volgend seizoen ook in FIA WEC zullen zien, maar uiteraard is dat geen vaststaand feit.
In Spa zien we Vanthoor wel, met een Porsche van KCMG, net als vorig jaar.
*Bertrand Gachot was geen Belg, maar een Fransman.