Home > Moto > Internationaal > Isle of Man TT: Dunlop en Hickman winnen, derde dodelijke slachtoffer in maandagraces

Isle of Man TT: Dunlop en Hickman winnen, derde dodelijke slachtoffer in maandagraces

De sportieve actualiteit in de Isle of Man TT races waren de zeges op maandagavond van Michael Dunlop (Supersport) en Peter Hickman (Superstock) terwijl de uitgestelde sidecar race werd gewonnen door favorieten Ben en Tom Birchall. Maar de Supersport race werd in de laatste ronde met rode vlag stilgelegd voor een ongeval, waarbij Davy Morgan het leven liet. De editie 2022 krijgt zo wel een zeer grimmig kantje.

foto: ©iomtt.com

Om het nog eens duidelijk te stellen: neen, de deelnemers zijn geen roekeloze gekken die het gevaar gaan opzoeken. Het zijn stuk voor stuk rijders met een liefde voor hun sport, het wegracen, en in het bijzonder voor deze wedstrijd op het eiland Man. Iedere deelnemer, van de toppers tot de debutanten zullen het zweren: iedere rijder kent de risico’s en aanvaardt die ook wanneer hij de start neemt van de wedstrijd. Dat neemt natuurlijk niet weg dat elk slachtoffer dit motorwereldje hard treft en er telkens weer een schaduw wordt geworpen over de wedstrijd.

Na twee jaar onderbreking door Covid werd deze editie al getroffen door de dodelijke ongevallen van Mark Purslow tijdens de kwalificatieweek en sidecar bakkenist Olivier Lavorel op de wedstrijddag zondag. De Superstock race werd daardoor verzet naar maandagavond, en ook dan sloeg het noodlot toe. De Noord-Ier Davy Morgan ging van de baan in de laatste ronde van de wedstrijd, bovenop de berg, 27 mijl ver in de ronde. De 52-jarige Morgan was nochtans een ervaren rijder, toe aan zijn 80ste start op Man, die al 49 edities aan de finish stond. Een zevende plaats in de Superbike race in 2006 en een vijfde plaats in de Lightweight in 2008 waren zijn beste resultaten.

Wat maakt deze races zo gevaarlijk?

De TT wedstrijden op het eiland Man, worden gerekend bij de gevaarlijkste ter wereld. Het parcours, meer dan 37 mijl lang voor een ronde, telt 264 bochten. Een fout in eender welke van die bochten betekent er helaas niet alleen een verloren wedstrijd, maar houdt een grote kans in dat de motor en rijder een stenen muur, talud, vluchtheuvel, brievenbus, lantaarnpaal of boom treffen. Bovenop de “berg” Snaefel bestaat dan weer de kans dat motor en rijder een van de vele hellingen afglijden. De Superbikes halen er een gemiddelde snelheid over een ronde van meer dan 130 mijl per uur en op de “rechte” stukken (lees: provinciebanen) gaat de top boven de 300 km/u. De combinatie van deze elementen is meteen de verklaring waarom deze races zo gevaarlijk zijn. De wedstrijden zijn trouwens chronoritten, want de deelnemers starten er apart en dienen om posities te winnen het gat met de voorganger kleiner te maken. Zoals rally dus eigenlijk…

Er wordt weer gereden morgen, woensdag, met de tweede Supersport race en de race voor de Supertwins.