2022 is een jubileumjaar voor Opel: het merk maakt al 160 jaar innovaties betaalbaar voor iedereen. Een van de succesvolle modellen viert tegelijkertijd zijn 40e verjaardag. De Opel Corsa zorgde met zijn première in 1982 voor een revolutie in de klasse van de compacte auto’s en is vandaag, in zijn zesde generatie, gewilder dan ooit. Vorig jaar was de huidige Corsa de populairste in zijn segment in Duitsland en de best verkochte auto in het Verenigd Koninkrijk. De volledig elektrische Opel Corsa-e won het ‘Gouden Stuurwiel 2020’ en is nu al goed voor ongeveer een kwart van de totale Corsa-verkopen.
foto: © Opel
Om de populariteit van de Corsa sinds zijn debuut in 1982 volledig te begrijpen, moeten we eerst kijken naar een ander succesvol model met de Blitz – de Opel Kadett. Een compacte auto, bedacht en ontworpen om meer mensen mobiel te maken in een tijd dat autorijden nog echt een luxe was. In de loop van de decennia werden klanten snel veeleisender naarmate hun welvaart toenam. De kleine Kadett werd groter en krachtiger in de tweede helft van de 20e eeuw. Dit creëerde een ruimte onder wat Rüsselsheims klassieke instapmodel was geworden.
Het was dus hoog tijd voor een nieuwe, echt compacte auto: de Corsa. Die rolde in de herfst van 1982 voor het eerst van de band in de nieuw gebouwde autofabriek in Zaragoza en zette meteen de eerste stappen op weg naar een bestseller-bestaan voor Opel. Tot op heden – 40 jaar na de lancering – hebben meer dan 14 miljoen exemplaren de fabrieken verlaten, waarvan de meeste in Zaragoza en Eisenach zijn geproduceerd.
Dit succes is niet in de minste plaats te danken aan de talrijke voor het segment toonaangevende technologieën die in de verschillende Corsa-generaties werden geïntroduceerd en die vroeger alleen bij auto’s in de hogere segmenten beschikbaar waren. Daartoe behoren veiligheids- en assistentiesystemen zoals ABS en airbags, maar ook de frontcamera met afstandsindicator, verkeersbordherkenning en Lane Keep Assist . De meest recentelijke innovatie is de adaptieve niet-verblindende Intelli-Lux LED® Matrix verlichting. De huidige generatie van de Corsa is sinds 2019 ook voor het eerst volledig emissievrij: als de batterij-elektrische Opel Corsa-e.
De Opel Corsa – een succesverhaal in zes hoofdstukken
Deel 1: Opel Corsa A (1982 tot 1993)
De Corsa A had compacte proporties en een lengte van slechts 3,62 meter. Hij had gewaagde, verbrede wielkasten – zoals een rallyauto – en een uitzonderlijk lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,36, wat toonaangevend was voor zijn klasse. Hoofdontwerper Erhard Schnell had een sportieve kleine auto gecreëerd met strakke, gebeeldhouwde lijnen, bedoeld om vooral ‘de man des huizes’ aan te spreken. Het hoogtepunt was de Corsa GSi met 100 pk. Bovendien werd ook een dieselmotor geïntroduceerd. Het aanbod, aanvankelijk bestaande uit de tweedeurs hatchback en notchback, werd in 1985 uitgebreid met het vijfdeurs model. De Corsa A werd een veelgeprezen topper met 3,1 miljoen gebouwde exemplaren.
Deel 2: Opel Corsa B (1993 tot 2000)
Ondanks het succes van de eerste Corsa werd in Rüsselsheim besloten om zijn opvolger als een echte ‘ladies darling’ te positioneren. Opel-designlegende Hideo Kodama ging aan de slag en creëerde een veel rondere, ‘zachtere’ Corsa, met aansprekende ‘schoteloog’-koplampen die perfect pasten bij het aansprekende, jeugdige uiterlijk. De Corsa B was tien centimeter langer en veel ruimer van binnen dan zijn voorganger. Hij introduceerde ook hogere veiligheidsnormen in zijn segment, waaronder ABS, bescherming tegen zijdelingse botsingen en airbags voorin. Voor speciale markten bood Opel, naast de hatchback, opnieuw een notchback aan, evenals stationwagons en pick-ups. Benzinemotoren hadden al brandstofinjectietechnologie en katalysatoren, terwijl de GSi 16 kleppen kreeg en de dieselmotor nu van een turbo werd voorzien. De tweede Corsa was een succes met ruim vier miljoen verkochte exemplaren.
Deel 3: Opel Corsa C (2000 tot 2006)
In de geest van ‘never change a winning team’ werd Hideo Kodama opnieuw gevraagd om de Corsa C te ontwerpen. De styling was bewust afgeleid van zijn succesvolle voorganger. De Corsa groeide opnieuw met tien centimeter in lengte en kreeg een bredere houding met een langere wielbasis, wat de binnenruimte sterk vergrootte. Voor het eerst werd de carrosserie volledig gegalvaniseerd. De verfijnde vierkleps ECOTEC benzine- en nieuwe direct ingespoten turbodieselmotoren zorgden voor een hoog vermogen, een laag brandstofverbruik en de laagste emissiewaarden – alle varianten voldeden al aan de Euro 4-emissienormen. Ook de Corsa C werd een succes met 2,5 miljoen verkochte eenheden.
Deel 4: Opel Corsa D (2006 tot 2014)
Vanaf nu gaan de drie- en vijfdeurs versies hun eigen weg: de driedeurs Corsa kreeg een unieke, coupé-achtige styling, net als de originele Corsa A. De vijfdeurs variant werd een ruime, volwaardige gezinsauto. De Corsa D werd opnieuw groter dan zijn voorganger, maar bleef onder de vier meter lengte: precies 3,999 meter. Met Opels ecoFLEX-technologie beschikte de Corsa over brandstofbesparende Start/Stop-systemen en zeer efficiënte motoren. De 1.3 CDTI ecoFLEX-versie verbruikte slechts 3,3 l/100 km in de gecombineerde cyclus en stootte slechts 88 g/km CO2 uit (volgens NEDC). Van de Corsa van de vierde generatie werden meer dan 2,9 miljoen exemplaren verkocht.
Deel 5: Opel Corsa E (2014 tot 2019)
Dynamisch, praktisch en stijlvol; de Corsa E is ook een bestseller met ongeveer 1,3 miljoen verkochte exemplaren. Ook de vijfde generatie werd gebouwd in de Opel-fabrieken in Zaragoza en in Eisenach. Voor het eerst overschrijdt de Corsa de grens van vier meter. En stoel- en stuurwielverwarming en automatische klimaatregeling maken hun intrede, net als de frontcamera met afstandsindicator, Traffic Sign Recognition en Lane Keep Assist. Corsa-rijders zijn optimaal verbonden door het IntelliLink infotainmentsystemen met Apple CarPlay en Android Auto. Een systeem dat bovendien een 7-inch kleuren touchscreen biedt. Het sportieve topmodel van de kleine auto is aanvankelijk de 152kW (207pk) Corsa OPC en later de Corsa GSi met 110kW (150pk).
Deel 6: Opel Corsa F (2019 tot heden) – met elektrische versie
De zesde generatie van de Opel Corsa is optimaal uitgerust voor toekomstige uitdagingen. Van de nieuwste generatie, die zijn wereldpremière beleefde op de IAA in 2019 in Frankfurt, is voor het eerst ook een puur batterij-elektrische, emissievrije versie beschikbaar. Een echt hoogtepunt is het adaptieve niet-verblindende Intelli-Lux LED® Matrix-licht, dat Opel met de huidige Corsa ook voor het eerst in het segment van de compacte auto’s aanbiedt. Daarnaast zijn er tal van state-of-the-art assistentiesystemen, zoals Forward Collision Alert met automatische noodstop en voetgangersdetectie, plus adaptieve snelheidsregeling op basis van radar, die het rijden ontspannen en nog veiliger maakt. Met een lengte van 4,06 meter blijven de rijeigenschappen, de overzichtelijkheid en de praktische bruikbaarheid van de Corsa met vijf zitplaatsen van grote klasse. De coupé-achtige daklijn is 48 millimeter lager dan die van zijn voorganger, zonder dat dit ten koste gaat van de hoofdruimte. Tevens zit de bestuurder 28 millimeter lager. Het lagere zwaartepunt komt de rijeigenschappen en het weggedrag ten goede. De nieuwe Corsa is directer en dynamischer – voor meer plezier achter het stuur. Met dit succesrecept is de kleine auto met de Blitz opnieuw de populairste kleine auto en de bestverkochte auto in landen als Duitsland en Groot-Brittannië geworden. De batterij-elektrische bestseller bewijst zijn effect bij het publiek op verschillende manieren: in Duitsland won de in serie geproduceerde Corsa-e het ‘Gouden Stuurwiel 20201 – en als aangepaste Corsa-e Rally demonstreert hij in de autosport hoe topprestaties en milieuvriendelijkheid gecombineerd kunnen worden. Opel is de eerste fabrikant die een batterij-elektrisch rallyvoertuig heeft ontwikkeld, dat sinds 2021 het emissievrije wapen is in de ADAC Opel e-Rally Cup: ’s werelds eerste elektrische rallykampioenschap voor één merk.