Alhoewel het autosalon dit jaar opnieuw niet doorging door de Covid-19 pandemie en de markt voor particulieren een aanzienlijke teruggang kent, kan Toyota voor het eerste kwartaal 2022 mooie cijfers brengen op de particuliere markt.
(persbericht)
Met 3580 geregistreerde voertuigen sinds begin 2022 heeft Toyota 26% meer inschrijvingen op de privé-markt in vergelijking met 2021. Ten opzichte van vorig jaar steeg het marktaandeel van Toyota op deze markt met 3.8 procentpunten, tot 9,10%. Zelfopladende hybrides stuwen hier de vraag, wat zich o.a. vertaalt in een sterke groei van modellen zoals de Yaris Cross hybride.
Uitstekende resultaten in een markt onder druk
De verhoopte heropleving na de Covid-19 crisis laat nog op zich wachten. Volgens Febiac liep de markt voor particuliere inschrijvingen sinds begin 2022 met iets meer dan een kwart terug ten opzichte van vorig jaar. Ondanks de achteruitgang van de Belgische particuliere automarkt kan Toyota terugkijken op een succesvol eerste kwartaal dankzij zijn aanbod geëlektrificeerde auto’s. Met 3580 geregistreerde auto’s voor particulieren sinds begin 2022 vergrootte het merk zijn marktaandeel met 3.8 procent en telt het 26% meer inschrijvingen op deze markt.
Deze goede resultaten zijn vooral te danken aan de prestaties van de zelfopladende hybrides (HEV). De nieuwe Toyota Yaris Cross is de bestseller qua inschrijvingen voor Toyota, en behaalt een tweede plaats in de B-SUV categorie op de privé-markt, met meer dan 900 ingeschreven exemplaren – goed voor meer dan 10% marktaandeel. Het is het hoogst genoteerde nieuwe voertuig.
Toyota doet mee aan de elektrificering van de automarkt
Met zijn praktische en betaalbare zelfopladende hybride modellen draagt Toyota bij tot een duurzamere Belgische automarkt. De zelfopladende hybrides van Toyota zijn voor veel particulieren immers de ideale opstap naar een plug-in hybride of elektrisch model. Bovendien zet Toyota in op verschillende technologieën, waardoor het ook alle andere mogelijke aandrijvingen kan aanbieden. Deze zomer lanceert Toyota bijvoorbeeld zijn 100% elektrisch model, de Toyota bZ4X. Tegen 2025 zal het merk niet minder dan 10 volledig elektrische modellen in het gamma hebben. Het groeiende aantal waterstofstations biedt ook kansen, wat tot uiting komt in de toenemende belangstelling voor de waterstofaangedreven Toyota Mirai.
“Toyota is pionier en marktleider op het gebied van zelfopladende hybride technologie en heeft daarom momenteel de meest betrouwbare en geavanceerde modellen op de markt. Deze aandrijving overtuigt autokopers duidelijk van de vele voordelen. De hybride motor zorgt onder meer voor een vermindering van de CO2-uitstoot en een verlaging van de brandstofkosten, wat des te relevanter is in het licht van de huidige prijsstijgingen“, besluit Michael Roosen, CEO van Toyota Belgium.