Bepaalde media hadden het dit weekend met spottend ongenoegen over het feit dat de FIA en de wedstrijdleiding van de F1 in Australië de kleding van de F1-rijders controleerden, meer bepaald alles wat de rijders onder hun brandwerende overall zouden moeten dragen. Zogeheten F1-watchers hadden het over geldingsdrang van Niels Wittich, één van de twee nieuwe sportief verantwoordelijken in de F1. Maar is dat wel zo of gaat het hier gewoon om het meest essentiële aspect van onze sport, met name de veiligheid?
Foto’s: Stand21 – Olivier Beroud
Als er één iets is dat in de autosport nooit ter discussie mag staan, dan is het wel de veiligheid. Naast het terugdringen van de gevolgen van een zware impact, is de nachtmerrie van elke rijder – in om het even welke autosportcompetitie – zonder twijfel vuur. Denken we maar terug aan de verschrikkelijke beelden van Romain Grosjean eind november 2020, waarbij de Fransman ternauwernood aan de vuurdood ontsnapte. Grosjean heeft zijn leven te danken aan een combinatie van mensen en factoren, waaronder de door diezelfde journalisten verguisde HANS, maar ook zijn kleding. Maar hoe zit dat nu met die kleding, wat moet en wat kan?
Autosportwereld.be legde zijn oor te luisteren bij de Belgische invoerder van Stand21, Steve Vanbellingen, al jaren marktleider in ons land als het om racekledij gaat. Vanbellingen trekt in zijn uitleg resoluut de kaart van de veiligheid. “Ook omdat ik zelf ooit in een brandende racewagen heb gezeten en weet hoe groot het gevaar dan is”, aldus Vanbellingen.
15 seconden per laag
“Eerst en vooral is er de overall, die uit drie lagen brandwerend materiaal moet bestaan, waarbij de overall een homologatie krijgt die na verloop van tijd vervalt. Je kan dus niet zomaar om het even wat dragen. Wat het ondergoed betreft, mag een rijder enkel brandwerende kledij onder die overall dragen en daar zijn twee goede redenen voor. Ten eerste voeg je een laag aan je bescherming toe, wat zich in een goede 15 seconden bijkomende bescherming vertaalt. Die 15 seconden kunnen het verschil tussen leven en dood betekenen. Ten tweede vormt het dragen van andere kledij een potentieel gevaar bij brand of extreme hitte. Vaak zijn die materialen van dat ondergoed of van T-shirts net niet uit brandwerend materiaal gemaakt, maar zelfs eerder uit materiaal, zoals polyester voor de rekker van de slip. Dat is materiaal dat makkelijk warm wordt of zelfs kan smelten. Als de overall zeer warm wordt, kan het materiaal eronder dus ernstige brandwonden veroorzaken en laten we wel wezen, dat is absoluut niet de bedoeling.”
“Ook daar geldt dezelfde uitleg: veiligheid primeert.”
De regelgeving hiervoor, die in 2022 nog werd verstrengd, komt niet van de wedstrijdleider van de F1, maar van de overkoepelende autosportfederatie, de FIA en zij of de bevoegde nationale federatie controleren daar dus op. Dat staat ook gewoon zwart op wit in de betrokken teksten. Niels Wittich is dus gewoonweg verplicht om die regels toe te passen en het ook in zijn briefing mee te nemen.
“Het is ook zo dat alle materiaal dat gebruikt wordt om bijvoorbeeld een badge op een overall aan te brengen, ook gekeurd moet zijn”, verduidelijkt Vanbellingen nog. “Ook daar geldt dezelfde uitleg: veiligheid primeert.”