Dit jaar viert Opel een wel heel speciaal jubileum: al 160 jaar maakt Opel innovaties betaalbaar voor een breed publiek. Al toen Adam Opel het merk in augustus 1862 oprichtte, kreeg dit absolute prioriteit. En tot op de dag van vandaag is Opel trouw gebleven aan zijn toewijding om innovaties voor zoveel mogelijk consumenten beschikbaar te stellen, in combinatie met emotie en traditie.
(persbericht/ed.wb)
“Opel brengt al 160 jaar mensen in beweging”, zegt Uwe Hochgeschurtz, CEO van Opel. “We worden nog altijd gedreven door dezelfde geest als van oprichter Adam Opel: technologie en innovaties voor iedereen. Veel bestsellers uit onze rijke geschiedenis staan hiervoor symbool. Net als onze huidige modellen waarvan de meeste inmiddels geëlektrificeerd zijn. Vanaf 2028 is Opel in Europa een volledig elektrisch merk. We zijn dan ook goed voorbereid op de komende 160 jaar.”
Tegemoet komen aan individuele wensen
Het succesverhaal van Opel begint in augustus 1862. Adam Opel monteert in Rüsselsheim zijn eerste naaimachine en legt hiermee als het ware de eerste steen van het jonge bedrijf. Al snel stijgt de productie, niet in de laatste plaats omdat Opel tegemoetkomt aan de individuele wensen van de klant en naaimachines op maat maakt. In 1886 wordt Opel een van de eerste fietsfabrikanten in Duitsland. Het bedrijf past voor die tijd moderne technologie toe, zoals luchtbanden, kogellagers en vrijloopnaven. Nadat Adam Opel in 1895 komt te overlijden, zetten zijn vijf zonen het bedrijf voort. In 1899 begon Opel met de bouw van de ‘Patent-Motorwagen System Lutzmann’. In 1906 bouwt Opel zijn duizendste voertuig, maar drie jaar later komt de echte doorbraak met de legendarische Opel 4/8 PS ‘Doktorwagen’. Dit model kost de helft van zijn luxe concurrenten en maakt het voor veel mensen mogelijk een eigen auto te bezitten.
Een echte ‘volksauto’
Opel is de eerste Duitse autofabrikant die grootschalige productie met behulp van een assemblagelijn introduceert. Dankzij een steeds efficiëntere productie worden de modellen van Opel betaalbaarder, zoals de Opel 4 PS die nog geen 3.000 mark kost. De 1,2-liter wordt in 1931 een echte ‘volksauto’.
Ook In de afgelopen decennia zet Opel herhaaldelijk trends en creëert het echte bestsellers. Het meest treffende voorbeeld is de Opel Kadett waarvan de eerste generatie in 1936 het levenslicht ziet. In 1962 is de Kadett A al miljoenen keren verkocht. Hiermee is de auto de drijvende kracht achter het herstel van de West-Duitse economie na de Tweede Wereldoorlog (‘Wirtschaftswunder’). De Kadett, die in 1991 werd opgevolgd door de Astra, maakt innovaties bereikbaar in de compacte klasse, ook nu nog. Waar de stationwagenvarianten van Opel Astra en Insignia als ‘Sports Tourer’ door het leven gaan, rolde deze carrosserievariant decennia geleden van de band als ‘Caravan’. Opel heeft altijd een voortrekkersrol gespeeld als het op stationwagens aankomt. In 1953 introduceert Opel de Olympia Rekord Caravan, een mix van auto en bestelwagen, en de eerste grote stationwagen van een Duitse fabrikant. Het kan nog groter, namelijk met de Opel Blitz, een vrachtwagen met 1,5 ton laadvermogen.
Nieuwe marktsegmenten creëren
Opel boekte de laatste decennia ook veel succes met compactere modellen. Onder andere met de Corsa die dit jaar zijn veertigste verjaardag viert. De huidige generatie is ook leverbaar met elektrische aandrijving en bovendien het bestverkochte model in zijn klasse in Duitsland. De emotie van Opel wordt ontegenzeggelijk gedemonstreerd door de Opel Manta GSe ElektroMOD, de geëlektrificeerde hommage aan de sportcoupé Manta die in de jaren zeventig en tachtig uitgroeit tot een ware cultauto.
De toekomst van rally
Bijna vijf decennia geleden worden coureur Walter Röhrl en navigator Jochen Berger Europees rallykampioen met een Opel Ascona SR. Daar blijft het niet bij. In 1982 wint de coureur samen met bijrijder Christian Geistdörfer in een Ascona 400 de Rally van Monte Carlo en pakt hij aan het einde van het rallyseizoen de wereldkampioenstitel. Met de Corsa-e Rally is Opel de eerste fabrikant die een batterij-elektrische rallyauto ontwikkelt waarmee het tegelijkertijd de toekomst van de rallysport veiligstelt.
Elektrisch rijden voor een grote doelgroep
In 2019 onthult Opel zijn eerste, volledig elektrische model in het compacte segment: de Corsa-e. Hiermee maakt Opel elektrische mobiliteit bereikbaar voor een breed uiteenlopende doelgroep. De nieuwste toevoeging aan het emissievrije aanbod is de waterstof-elektrische Vivaro-e HYDROGEN die is uitgerust met een brandstofcel. Tegen 2024 zijn alle Opel-modellen leverbaar in een geëlektrificeerde uitvoering. Vanaf 2028 levert Opel in Europa uitsluitend emissievrije modellen.