Met de testdagen in Hockenheim is de DTM-jaargang 2022 goed en wel van start gegaan. Het was de gelegenheid voor Autosportwereld.be om met Gerhard Berger aan tafel te zitten. De Oostenrijker blikt vooruit op een zeer sterkte editie van de DTM, de tweede jaargang ook met de GT3-wagens.
Gerhard Berger won in zijn carrière tien F1-wedstrijden en zegevierde in 1985 met BMW in de 24 uur van Spa. Ondertussen is hij al enkele jaren de sterke man van ITR, de promotor achter de DTM. In een uiterst woelige periode, te midden de coronacrisis, nam ITR de beslissing om de traditionele DTM-wagens voor de GT3-bolides in te ruilen, een keuze die nu al zijn vruchten lijkt af te werpen. 29 wagens nemen over minder dan een maand de start van de eerste race in Portimao, in het prachtige zuiden van Portugal.
“Sportief hebben we inderdaad nog een stevige stap voorwaarts gezet tegenover 2021 dat eigenlijk al een mooi debuutjaar was”, opent Berger het gesprek. “We hebben een zeer mooie startgrid, met zes merken en schitterende rijdersnamen. Ik denk te mogen stellen dat we sportief het meest hoogstaande GT-kampioenschap in de wereld hebben, nu al. Commercieel is het moeilijker, gezien de mondiale situatie met twee enorme crisissen, corona en de oorlog in Oekraïne. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat die situatie ook weer zal verbeteren.”
Zes merken, twee Italiaanse en vier Duitse, mist DTM dan nog iets?
“Zeker! Er zijn Britse merken, zoals Aston Martin en McLaren die ik erg graag in de serie zou hebben, maar de economische context en het feit dat de F1 van beide merken heel veel energie en middelen vraagt, maken dat het misschien niet het juiste moment was. De gesprekken waren er, maar het is dus niet voor dit jaar. Ik kijk ook naar Toyota en Honda, of Corvette en Ford, merken die op termijn zeker hun plaats in onze serie hebben. Maar opgepast, we willen niet naar veel meer wagens. In onze format, met echte sprintraces, met één rijder per wagen, is 30 misschien wel het maximum.”
De keuze voor Spa in de plaats voor Zolder, is die blijvend?
“Beide circuits hebben hun sterke punten. Zolder is een super, old school omloop, ik hou er echt van en uiteraard is er het geweldige verleden van DTM in Zolder. In 1984 is daar alles begonnen en dat vergeten we niet. Anderzijds heeft 90% van alle rijders Spa als favoriet circuit in de lijstjes staan en heb ik er ook altijd graag geracet, met onder meer de zege in de 24 uur van Spa als één van mijn hoogtepunten. Misschien zou het een idee kunnen zijn om beide circuits af te wisselen…”