De basis voor de zege in de hoofdrace van de Formule 2 op het circuit van Jeddah werd bepaald door strategie en de pitstops. Felipe Drugovitch en MP Motorsport bleken in dat spelletje de besten.
foto: ©fiaformula2.com/media
Rariteiten. De wedstrijdleiding in Jeddah lijkt er een patent op te hebben. Deze keer werd de start afgeblazen en mochten de deelnemers een extra opwarmronde rijden. Alleen…er was schijnbaar geen reden toe. Ook geen Amaury Cordeel op de startgrid want zijn wagen raakte niet gerepareerd na de crash in de sprintrace gisteren.
Eens het veld dan toch op weg ging, was het Felipe Drugovitch die met de MP Motorsport de leiding nam. De rijders waren de zachte banden het liefst zo snel mogelijk kwijt en dus verliepen de pitstops vroeg in de race. Na zijn pitstop kon Drugovitch opnieuw voorbij zijn achtervolger Richard Verschoor (Trident) maar het was Dennis Hauger (Prema) die op alternatieve strategie met harde banden aan de leiding lag. De Noor kon de “medium” banden tot vijf ronden voor het einde in goede staat houden en vervoegde na zijn stop de wedstrijd op een achtste plaats. De vraag was nu of hij met de zachte banden nog veel tijd kon goedmaken. Dat zat er echter niet en de leidersplaats van Drugovitch werd niet meer bedreigd. De Braziliaan bleef in controle en pakte de zege, voor Verschoor en Jehan Daruvala (Prema). Hughes, de ploeggenoot van Amaury Cordeel, bracht de Van Amersfoort machine binnen op de vierde plaats. Hauger eindigde nog als zesde.
De verliezers van deze wedstrijd werden titelaspirant Theo Pourchaire, die zijn noodlijdende ART machine naar de pits moest sturen, en klassementsleider Liam Lawson, die te vroeg vertrok uit de Carlin pit en zijn wagen moest parkeren met een loszittend wiel. Dat betekent ook dat de Nieuw-Zeelander zijn voorlopige leidersplaats in de tussenstand van het kampioenschap verliest aan Drugovitch, die als nieuwe klassementsleider vertrekt uit Saoedi-Arabië.