De beste startplaats ging naar Nicolas Lapierre in de Alpine A480 – Gibson. Met een rondetijd van 1:47.407 was hij 1,334 seconden sneller dan Olivier Pla in de Glickenhaus 007 LMH. Nicklas Nielsen klokte met de Oreca 07 van AF Corse de snelste chrono in LMP2 en finishte verrassend op de derde plaats algemeen. Beide Porsche waren bovenaan te vinden in GTE Pro en de #33 Aston Martin Vantage AMR van TF Sport voerde GTE Am aan. Onze landgenote Sarah Bovy reed een prima kwalificatie en start voor Iron Dames als vierde in GTE Am.
(Foto: © Alpine Endurance Team)
Zowel de prototypes als de GT’s kregen tien minuten om een snelle rondetijd op de tabellen te zetten.
In de vrije trainingen zagen we Toyota nooit bovenaan en met een vierde en zesde plaats algemeen in de kwalificatie loste het Japanse merk de verwachtingen niet in. Misschien hadden de regerend kampioenen nog een slotoffensief in petto, maar kort voor het einde ging Fabio Scherer met de Inter Europol Competition Oreca 07 van de baan wat ook het einde van de sessie betekende. In de wedstrijd zullen we Toyota ongetwijfeld wel vooraan vinden.
In LMP2 is het aan de rijders met een bronze of zilvere indeling om de kwalificatie te betwisten. Nicklas Nielsen, een debutant in LMP2, pakte de polepositie, gevolgd door beide wagens van United Autosports USA en beide WRT-bolides.
GTE Pro – GTE Am
Michael Christensen reed zijn Porsche 911 RSR-19 met een tijd van 1:57.233 naar de beste startplaats in GTE Pro. Hij bleef nipt teamgenoot Gianmaria Bruni voor in de #91 Porsche voor. Nick Tandy was voor Corvette Racing derde.
Zoals voorgeschreven namen de rijders met een bronze status het stuur in de kwalificatie voor GTE Am. Ben Keating veroverde met een ruime seconde voorsprong op Paul Dalla Lana de polespositie in de klasse en bleef ook beide AF Corse Ferrari 488 GTE Evo uit de GTE Pro-klasse voor. Sarah Bovy werd achter Oliver Millroy, met de #56 Porsche van Team Project 1, vierde.
De acht uur-durende wedstrijd start op vrijdag 18 maart om 17u Belgische tijd.