Honda maakte het overlijden van Kunimitsu Takahashi bekend. Deze legende uit het land van de rijzende zon had een rijkgevulde carrière in de gemotoriseerde sporten en wordt de vader van het driften genoemd.
(Foto: © Honda Racing WTCR – Takahashi met Button en Yamamoto)
Takahashi begon met motorracen en won vier Grote Prijzen in 125 en 250cc. De gevolgen van een ongeval dwongen hem om in 1965 over te stappen naar de autosport waarin hij een lange loopbaan als rijder en teameigenaar uitbouwde.
Hij betwiste vooral de Japanse eenzitter- (1975-1994) en uithoudingskampioenschappen (1984-1999). Hij voegde het All-Japan Sports Prototype Championship vier keer toe aan zijn palmares, telkens met een Porsche 962C. Zelfs in de laatste jaren als rijder bewees hij niets van zijn snelheid verloren te hebben. Kunimitsu won in 1999 met een Honda NSX op 59-jarige leeftijd de All Japan GT-wedstrijd in Fuji.
In 1977 maakte Kunimitsu Takahashi tijdens de Grote Prijs van Japan zijn debuut in de Formule 1. Met een Tyrrell 007-Ford van het Japanse Meiritsu Racing Team kwalificeerde hij zich als tweeëntwintigste en finishte op een mooie negende positie, net voor Jody Scheckter, op twee ronden van de winnaar. Het bleef echter bij deze ene Grote Prijs.
Uitstapjes naar Le Mans
In de jaren ’80 nam de Japanner vijf keer deel aan de 24 uur van Le Mans met een Porsche 962C van Kremer. Van ’94 tot en met ’96 stond hij opnieuw aan de start van de befaamde uithoudingsklassieker, drie keer met een Honda NSX van zijn eigen team, met een achtste plaats algemeen en de klasseoverwinning in GT2 in 1995 als beste resultaat.
Team Kunimitsu
In 1992 richtte hij Team Kunimitsu op en met succes. Het team veroverde in 2018 (Jenson Button-Naoki Yamamoto) en 2020 (Naoki Yamamoto-Tadesuke Makino) de Super GT-titel. Kunimitsu Takahashi overleed op 16 maart op de leeftijd van 82 jaar.