In recente interviews sprak Nikita Mazepin voor het eerst sedert zijn ontslag bij Haas. Hij benadrukte dat hij vooraf geen signaal kreeg van het team. Ondertussen werd door Uralkali een initiatief opgestart om Russische sporters te ondersteunen en ook laten steeds meer Russische sporters hun onvrede blijken met de genomen maatregelen, ook in de autosport.
foto: ©haasf1/twitter
“Er werd vooraf met niets gerept over mijn ontslag, ik kreeg geen enkele mededeling of brief, niet één. Het is een ontslag zonder enige legale gronden“, vertelde Mazepin. “Ik bekijk wat we verder kunnen doen maar één ding is zeker: ik wil nergens gaan waar ik niet welkom ben. Dit is puur arbitrair. Ik was volledig akkoord om te rijden onder neutrale vlag, zoals de WMSC [n.v.d.r. de wereldraad voor de autosport] had gevraagd. Dit ontslag is dus niet ingegeven door een inbreuk op de regels, en ook niet door sancties die tegen mij of het bedrijf van mijn vader werden genomen. Het is legaal allemaal niet erg correct, maar goed, er zijn nu belangrijkere zaken aan de hand dan dat. Ik vraag me wel af of de sport de zoveelste plaats moet worden om protesten en politieke debatten te voeren? Is het echt dat wat we willen in de sport? Moet de sport niet juist de mensen bij elkaar brengen, en dan zeker in de moeilijkste momenten?“
Het EU dossier
Dmitry Mazepin, en zoon Nikita worden vernoemd in een lijvig document van de Europese Unie waarin economische sleutelfiguren worden opgesomd die behoren tot de naaste cirkel van Vladimir Putin. Nikita Vader Dmitry Arkadievich Mazepin, de CEO van Uralchem en een van de sponsors van zijn zoon bij Haas, wordt als dusdanig genoemd als een van de zakenmensen actief in economische sectoren die substantiële bronnen van inkomsten vormen voor de regering van de Russische Federatie, een land verantwoordelijk voor het annexeren van de Krim. Uralkali, een van de grootste kunstmestproducenten in Rusland, wordt genoemd als bedrijf dat mede-verantwoordelijk is voor het destabiliseren van Oekraïne.
Ondertussen circuleren er heel wat foto’s van ontmoetingen tussen Dmitry Mazepin, soms in gezelschap van zoon Nikita, en de Russische president Putin. Dmitry Mazepin ontmoette zo nog Putin op 24 februari samen, dat moet wel gezegd worden, met nog 36 andere zakenmannen. Er waren ook andere gesprekken met Putin, maar die zouden wel eens eerder betrekking kunnen gehad hebben op het stopzetten van activiteiten van Uralkali in Wit-Rusland.
De stichting: “We compete as one”
Ondertussen maakte Mazepin bekend dat er een stichting werd opgericht die hulp zal bieden aan Russische atleten die omwille van politieke redenen, buiten hun wil om, niet meer kunnen deelnemen op het hoogste niveau van hun sport. De financiering gebeurt door Uralkali en het gebruikte geld is het budget dat was voorzien voor zijn seizoen in de Formule 1. De stichting zal financiële, juridische en andere hulp bieden aan atleten die zich jarenlang voorbereidden op de Olympische Spelen, paralympics of andere grote toernooien en dan collectief weg werden gesanctioneerd op basis van het paspoort dat ze in handen hebben. Onder de naam “We compete as one” wordt het eerste project de atleten die werden geweerd voor de Paralympische Spelen in Peking.
Het ongenoegen van G-Drive en SMP
Meerdere Russische autosporters uitten hun ongenoegen over de sancties die door de FIA werden opgelegd. In navolging van G-Drive, de renstal van Roman Rusinov, die zich terugtrok uit het FIA WEC, maakte ook het SMP Racing hun exit bekend. Net als G-Drive wil SMP Racing niet rijden onder neutrale vlag. Dat betekent met G Drive op dit moment geen sponsoring voor de LMP2 wagens van Algarve Pro Racing en geen Daniil Kvyat. Voor het SMP Racing van Boris Rotenberg, een programma en een team dat zijn eigenheid leende aan de typische wit-blauw-rode kleuren van de Russische vlag, zijn de gevolgen wijder verspreid. Er kan er geen sprake zijn van rijden onder neutrale vlag. “De door de FIA opgelegde regel kan niet anders worden gezien dan een verplichte politieke stellingname van de rijders“, aldus Rotenberg. En dus zien we geen SMP en ook geen Vladimir Ivannikov in karting, geen Nikita Bedrin in de Formule 4 en geen Irina Sidorkova in de W Series. Er komt ook geen debuut in de Formula Regional by Alpine voor Kirill Smal en geen Alexander Smolyar (en dito sponsoring) in Formula 3, en tenslotte ook geen terugkeer van Sergei Sirotkin in de GT World Challenge Endurance Cup. De enige Rus die aan alles lijkt te ontsnappen is Robert Shwartzman, de Ferrari testrijder.