Wij horen wel eens vaker in de wandelgangen dat de autosport het niet zo makkelijk heeft in de media. Die stelling klopt ten dele, zeker wat betreft de algemene media, want de auto en de autosport vechten met een imagoprobleem dat een bepaalde maatschappelijke groep hoog op de agenda heeft gezet. Echter het probleem is complexer, want ook de autosportmedia zelf zijn niet echt talrijk meer en dat is misschien nog wel een groter probleem, zeker voor alle nationale competities.
Laten we duidelijk stellen dat het hier gaat om de professionele media die de Belgische autosport in de breedte coveren, van VAS rittensport tot de passage van de F1 in Spa over alle mooie Belgische autosportcompetities die ons land rijk is. Media ook, achter dewelke een bedrijf schuilgaat en media die ook aan alle wettelijke vereisten moeten voldoen en waar mensen dagdagelijks mee bezig zijn. Dat betekent ook dat achter deze bedrijven iemand schuilgaat die een zakelijk en dus financieel risico aangaat.
Deze ochtend was het dan ook even schrikken toen we de nieuwe Speed Magazine in handen kregen, het laatste papieren autosportmagazine dat ons land rijk is. Speed Magazine heeft een geslaagde relook ondergaan en oogt super, maar in dit 49ste nummer vinden we enkel Sébastien Loeb, Valentino Rossi of andere Damon Hill. Voorlopig dus geen Haspengouw of Legend Boucles, maar dat zal in het 50ste nummer weer anders zijn, met wel oog voor wat Belgisch is. En zo moet het in het belang van onze autosport ook blijven. Want de zorg blijft, dat die enkele ondernemers die nog in professionele autosportmedia willen investeren, het niet makkelijk hebben en de spoeling dus erg dun wordt. Of het nu gaat om Speed Magazine, of die enkele websites die ons nog resten, de autosport heeft behoefte aan sterke en kwalitatieve media.
Wie op zoek is naar dagelijkse, snelle en betrouwbare informatie, kan in ons land nog terecht bij onze Franstalige collega Vincent Franssen en zijn uitstekende site Speedactiontv.be en bij Autosportwereld.be en de Podcast I love Autosport. Wij garanderen u dan ook dat wij ook in 2022 de nationale autosport niet aan zijn lot zullen overlaten en wij beloven er ook alles aan te doen om die aandacht te schenken die ze verdienen.
Op naar een mooi autosportjaar!
Joost Custers