° Eerste winnaar Clio Trophy Belgium krijgt drie rally’s in Clio Rally4 als prijs
° Pyck breidt zelf zijn seizoen 2022 verder uit
° Clio Rally4 wordt klaargestoomd in de ateliers van PTR
Gilles Pyck schreef vorig jaar samen met corijder Emile Mourisse de eerste editie van de Clio Trophy Belgium op zijn naam. Dat leverde hem niet alleen een grote beker op, maar ook en vooral drie rally’s aan het stuur van een Renault Clio Rally4. De ideale aanzet om een volledig programma in het Junior Belgian Rally Championship 2022 uit te bouwen, vond de jonge West-Vlaming.
Dat Gilles Pyck vorig jaar verdiend winnaar van de eerste Clio Trophy Belgium werd, hoeft geen betoog. Met vier zeges op zes wedstrijden zette hij zijn titel duidelijk in de verf. In 2022 wil de jongeman uit Poperinge op zijn elan doorgaan. “De hoofdprijs van de Clio Trophy Belgium waren drie rally’s met een Clio Rally4”, legt Pyck uit. “Maar in samenspraak met de mensen van promotor MY Racing en van Renault besloten we om dat uit te breiden naar een volledig seizoen. Zo kan ik helemaal op de titel in het Junior BRC mikken.”
Nog efficiënter
Dat Junior Belgian Rally Championship onderging voor dit seizoen enige wijzigingen. Voortaan komen voor de eindafrekening de zes beste resultaten in aanmerking, behaald in zeven genomineerde wedstrijden. “Dat laat me toe om mijn seizoen pas in de TAC Rally (9 april, red.) te beginnen”, stelt Pyck. “Nadien volgen nog vijf of zes wedstrijden. Uiteraard werk ik die allemaal af met Emile Mourisse als mijn corijder. Never change a winning team!”
Wat wel verandert, is het strijdros dat Pyck dit jaar zal besturen. Van de Clio Rally5 die in de Trophy wordt gebruikt, stapt hij over naar de wat krachtigere Rally4-versie van het Franse bommetje. Die wagen komt uit de PTR-ateliers van meervoudig Belgisch rallykampioen Pieter Tsjoen. “Ik heb al even wat korte testruns kunnen afwerken, en het werd me onmiddellijk duidelijk dat deze versie van de Clio nog efficiënter is”, weet Pyck. “Het leek me ook dat het wat hogere vermogen vooral bij lage toeren van pas zal komen.”
Geen stap in het onbekende
De Rally4-categorie, de vroegere R2, is geen onbekende voor Pyck. “Toch is er een groot verschil met de laatste generatie R2’s die ik een paar jaar geleden bestuurde. Dat hadden nog atmosferische motoren, nu beschikken we over een turbo. Dat vergt een andere rijstijl, wat meer op het koppel, maar die manier van rijden heb ik vorig jaar in de Clio Trophy onder de knie gekregen. Ook op dat vlak bleek de Trophy een uitstekende leerschool, waar ik dit seizoen de vruchten van kan plukken.”
Het is nog niet helemaal duidelijk welke rijders er dit jaar een gooi naar de titel in het Junior BRC zullen doen, maar de kans is groot dat Pyck er een oude bekende zal tegenkomen. “Ik vermoed dat Tom Rensonnet (vorig jaar derde in de Clio Trophy, red.) één van mijn belangrijkste concurrenten zal worden”, stelt Pyck. “Ook al omdat hij net als ik met een Clio Rally4 zal rijden. Maar goed, dat maakt het alleen maar interessanter!”
“Gilles Pyck bewijst dat de Clio Trophy Belgium de ideale springplank is voor een jonge rallyrijder”, besluit Sandrine Wanson, bij promotor MY Racing de coördinator van de Clio Trophy Belgium. “De ervaring die hij vorig jaar met de Rally5-versie van de Clio wist te vergaren zal hem dit seizoen in het Junior Belgian Rally Championship zeker van pas komen. We wensen hem veel succes!